amelyek a parlamentáris demokráciát ünneplik (Habermas), és a liberális de¬
mokráciák győzelme miatt a történelem végét hirdetik (Francis Fukuyama), "7
mert ezen gondolatok mögött a tőke működésének elfogadása és a neoliberális
gazdaságpolitika áll. Derrida nem marxista, de szerinte szükséges a folyamatos
kritikai reflexió a fennálló társadalmi és gazdasági folyamatokkal szemben.?
1996-ban Derrida egy előadásában a , befogadás" és a , vendégszeretet" taní¬
tásának állított emléket.? A vendégszeretet az az etikai viszonyulás, amikor
képesek vagyunk fogadni az idegent, az eljövendőt, s így állhat a vendégszeretet
minden etikai döntés és cselekedet végső, dekonstruálhatatlan horizontjaként.
Derrida elveti a pluralitást az egységre, a másságot az azonosságra visszavezető?"
totalizáló filozófiát. Dekonstruktív filozófiájának és hermeneutikájának az alap¬
ja így nem ontológiai, hanem etikai vonatkozású. Ontológia nélkül követel etikai
viszonyulást.
Rose és McClure az autoritáskrízisre válaszként egy olyan homiletikát kínál,
amely a dekonstrukció nyomán leépíti a hagyományos autoritását a prédikáció¬
nak, a prédikátornak és a Szentírásnak. A konverzációs homiletika ahagyományos
dogmatikai választ mellőzve, a derridai dekonstrukciót felhasználva szorgalmaz¬
za a vendégszeretet etikai viszonyulását, egy olyan asztalt, amely körül nincs
semmilyen autoritás, és ahol mindenkinek helye van.
VÁLASZ AZ EGYEDIRE — MÁSKÉPP HOMILETIKA
A metanarratívák iránti bizalmatlanság következménye, hogy a posztmodernben
megjelenik az , egyedi", a , más" gondolata. A nagy történetek, a nagy hős iránti
bizalmatlanság az egyedinek, a másnak az előtörését hozza. A posztliberális
homiletika igyekezett a maga idejében választ találni erre a kihívásra, és a bib¬
liai narratíva egyediségét hirdette. A kortárs észak-amerikai irányzatok közül
John McClure filozófiai orientáltságú másképp homiletikája reflektál ezekre a
kihívásokra.
McClure a filozófia, teológia, etika és kortárs kultúra közötti kapcsolatokat
kutatja. Foglalkozott posztholokauszt irodalommal, első homiletikai művére
2? Francis Fukuyama: The End of History?, The National Interest, 1989/16, 3-18. http://www.jstor.
org/stable/24027184 (Letöltes: 2023. augusztus 4.)
28 Olay-Ullmann: Kontinentális filozófia, 443.
29 Lamár Erzsébet: Találkozás a Másikkal, 252. Derrida Emanuel Lévinas halálának egyéves for¬
dulóján emlékszik vissza pályatársára.
Fehér M. István: Hermeneutika és applikáció — destrukció és dekonstrukció: Heidegger, Derrida,
Irodalomtörténet, 93. évf., 2012/2, 143—160.