2 NEM KÖLTÖZHET MINDENKI VIDÉKRE". VÁROSI KÖZÖSSÉGI VÁLASZOK 313
rendszerrel kapcsolatosan mégis kialakult egyfajta közös — kritikus — felfogás.
Spirituális identitásukat tekintve is kifejezetten sokfélék, a kutatók a tibeti budd¬
hizmustól kezdve a neopogányságon át a kvékerekig számos vallásos-spirituális
hitet és gyakorlatot találtak." A szerzőpáros összességében úgy találta, hogy ezek
az identitáselemek, érzések, nézetek alátámasztják, megerősítik az egyénben a
mozgalom értékeit, fontos inspirációként hatnak a cselekvésre (Boudinot-Le¬
Vasseur 2010).
Az Átalakuló Városok mozgalom üzenete egyáltalán nem új. Sokan
felvetették, hogy ez csak egy új név, és valójában semmiben nem különbözik a
korábban már létező, hasonló törekvésektől, mint például az ökofalvak, a co-hou¬
sing, a bioregionalizmus stb. Mások úgy látják, hogy van, amiben mégiscsak
különbözik, ez pedig a stílus és az , előadásmód", az Átalakulók kifejezetten
pozitív víziója, ami nem alkalmazza a zöldmozgalmakban és ökológiai életre¬
form-mozgalmakban előforduló profetikus hangvételű sötét jövőképet (ehhez
lásd az ökofalvakról szóló fejezete). Hopkins hasonlatával élve: sokkal vonzóbb,
ha a barátainkat egy izgalmas nyaralásra invitáljuk, mintha egy szenvedésekkel
teli hétvégére hívjuk meg őket (Hopkins 2008). A mozgalom üzenete egy pozi¬
tív posztkapitalista jövő, elköteleződés egy örömteli politikai folyamat mellett
Gdézi Scott Cato — Hillier 2011: 69;7 a Hopkins által oly sokszor hangsúlyozott
optimizmusra és a meg-tudjuk-csinálni (can-do) attitűdre alapoz. Sajátosságaként
írják le továbbá, hogy az Átalakuló Városok koalíciót épít ki más, hasonló grass¬
root mozgalmakkal és csoportokkal, emellett a helyi önkormányzatokkal, poli¬
tikai szereplőkkel is együttműködésre törekszik (Aiken 2012: 92; idézi Boudi¬
not-LeVasseur 2016: 382).
Az Átalakuló Városok Mozgalom illeszkedik a kortárs ökológiai diskurzusokban
megjelenő terrapolita polgárság és a biokulturális evolúció teóriákba.
A terrapolita polgárság víziója (terrapolitan citizenry vagy terrapolitan earth citi¬
gyökerezik, és Taylor azon elképzelésében, hogy lehetségesnek tartja egy világszerte
elterjedő, úgynevezett terrapolita Földvallás (terrapolitan earth religion) kialakulását
(Taylor 2010: 195-199). Ez az elképzelés szoros kapcsolatot mutat Manuel Castells
globälis zöld En identitäskoncepciöjäval is. Castells szerint a környezeti mozgalmak
előidézik egy új, társadalmi-biológiai identitás megteremtését, a biológiai identitású
és a természet összetevőjeként felfogott emberi faj kultúráját, amely azonban elismeri
a különféle hagyományokból táplálkozó kulturális autenticitást. , Ez az egyetlen glo¬
bális identitás, amely valamennyi emberi lény nevében fogalmazódik meg, tekintet
A totnesi csoportra kifejezetten jellemzőnek találták az ellenkulturális attitűdöt. Hippi-város,
ahogyan néhányan megfogalmazták. A , hippi" megjelölés a magyarországi Átalakuló Wekerle
kapcsán is felmerült, kifejezetten negatív kontextusban (lásd Longhurst-Pataki 2015).
Molly Scott Cato és Jean Hillier egy példával illusztrálták az Átalakulók pozitív és vidám attitűd¬
jét: az Átalakuló Lancaster csoportban csupán két alapszabályt fektettek le: az egyik szerint
mindig kedvesnek kell lenniük egymáshoz, a másik szerint minden megbeszélésen kell lennie
süteménynek (Scott Cato — Hillier 2011: 6).