OCR Output

TERMÉSZET, MŰVÉSZET, AKTIVIZMUS 259

Made by Walking (1967) a performatív környezetművészet egyik úttörő alkotá¬
saként került be a művészettörténetbe. Long egyszerűen csak fel-alá sétált egy
mezőn, addig, amíg ki nem rajzolódott egy gyalogút, amit aztán lefotózott, majd
hagyta eltűnni a nyomot." Szándéka szerint műve a természet és az ember, a
társadalom egyszerű összhangjának szükségességét mutatja meg. Andy Golds¬
worthy szintén a természetben és természetes anyagokkal, a természettel együtt¬
működve dolgozik, illetve hagyományos technikákat (famegmunkálás, kosár¬
fonás) használ."

Reflexió, részvételiség, regeneráció

A művészet és fenntarthatóság kérdéseit kutató Sasha Kagan az ökoművészet

hat fő jellemzőjét állapította meg (Kagan 2012):

. az ökológiai kapcsolatok hangsúlyozása;

. párbeszéd a tudományos koncepciókkal, elvekkel és módszerekkel;

. kapcsolat a víz, a levegő, a sziklák és a talaj természetes elemeivel;

. a leromlott élőhelyek helyreállítása;

. elkötelezettség a közvélemény ökológiai kérdésekkel kapcsolatos oktatása
iránt a művészeten keresztül;

6. új lehetőségek megfogalmazása a fajok közötti etika, a közösségátalakítás,

a városi fenntarthatóság és a személyes gyógyulás terén.

MAR GO E

A kortárs környezetművészetben a természet egyfelől partner, másfelől védelemre
szoruló entitás. A természet valaha hatalmas volt, és erős, arra szolgált, hogy
megszelídítsük és megműveljük, ő volt a Földanya, akinek erejétől és termékeny¬
ségétől függött az emberi közösségek sorsa. Ma azonban már törékeny, védeni
és kezelni kell, segítségre szorul (Andrews 1999: 213). A környezetművészet
feladata reflektálni ezekre a kortárs környezeti problémákra, és támogatni a
regeneráció folyamatát.

A környezetművészet tehát elsőként is reflexiós folyamat: a művész megkér¬
dőjelezi és bírálja az ökológiai kérdések mögötti reflektálatlan társadalmi gon¬
dolkodást és cselekvést, és ebbe vonja be a nézőt is. Arra ösztönöz, hogy gon¬
dolkodjunk el az etikai felelősségünkön, és mi is lépjünk partneri viszonyba a
nem-humán világgal. (Sőt, erre a lépésre szükség van a jövő generációkkal is,
hiszen jelenkori életünk saját utódaink életét, jövőjét sem kezeli felelősséggel.)
Ruth Wallen művészetkritikus az ökoművészetet úgy jellemzi, mint amely , öko¬
lógiai etikán és rendszerelméleten alapul, és az ökoszisztémák fizikai, biológiai,
kulturális, politikai és történelmi vonatkozásai közötti kapcsolatok hálójával
foglalkozik" (Wallen 2012: 2359. Szerinte az ökoművészet a környezettudatossá¬

16 https://www.tate.org.uk/art/artworks/long-a-line-made-by-walking-ar00142. http://www.

richardlong.org/

7 https//www.architecturaldigest.com/gallery/andy-goldsworthy-book-ephemeral-works