é . 4 fi ; : h , , 7 A,
A Î | “yf bd tea Re
u d ; | ; EA Lc
Va. NE, ? 7 be Ni Hi wal
1. kép. Wheatfield—A Confrontation. Forräs: http://www.agnesdenesstudio.
com/works7_5_popup.html
Agnes Denes munkáiban egy filozófiai koncepciót és az ökológiai aggodalmat
kívánja összekapcsolni, alkotásai — most már több évtizede — a természet elhanya¬
golásának veszélyeiről és a leromlott helyek helyreállításának fontosságáról szólnak
(Denes 1993). Munkássága kitűnően példázza a kortárs környezetművészeti mun¬
kákat, amelyek konceptuális, nyitott (open-ended), részvételiségen alapuló, multi¬
médiás, társadalmilag elkötelezett és aktivista projektek (Hubbell-Ryan 2022: 148).
A Hubbell-Ryan szerzőpáros Introduction to Environmental Humanities című
könyvükben Denes munkái kapcsán felteszi a kérdést: vajon hol húzódik a határ
művészet, mezőgazdaság és aktivizmus között? Mikor válik a fák elültetése vagy
a búza elvetése művészetté? (Hubbell-Ryan 2022: 147.) A választ a humán kör¬
nyezettudomány, a környezeti kérdések és az aktivizmus felől közelítjük meg.
, Az antropocénként ismert gyors ökológiai hanyatlás korában — amelyben
a tudomány számít a hiteles hangnak — mi a szerepe a festészetnek, a grafi¬
kának, a fényképezésnek, az illusztrációnak, a szobrászatnak, a perfor¬
mansznak, a zenének, az installációművészetnek, a multimédiás munkának
és egyéb kreatív formáknak? Inspirálhat-e egy dal progresszív cselekvésre a
természet érdekében? Felhívhatja-e egy szobor a közvélemény figyelmét az
ökoszisztémák sebezhetőségére? Képes-e egy fénykép empátiát kelteni az ál¬
latok, növények, gombák vagy folyók iránt? Motiválhat-e egy festmény egy
5 Erre a későbbiekben magyar példát, az extro realm csoport munkátt is látni fogjuk.