OCR Output

122 PANOVICS ATTILA

Az Európai Unióban alapvetően a tagállamok felelősek az uniós jog vegrehaj¬
tásáért nemzeti szinten; ezt az Európai Bizottság, mint ,az EU-Szerződések őre",
folyamatosan nyomon követi. Az uniós jog gyakorlati érvényesülése tehát alap¬
vetően a Bizottság és a tagállamok közötti együttműködés hatékonyságától függ.
Korábban említésre került, hogy a nemzetközi jog alapvetően államközi (kor¬
mányköz;i) jellegű, ehhez képest az Európai Uniónak vannak ún. ,szupranaci¬
onális" (nemzetek feletti) sajátosságai. Ezek között is a legfontosabb — a már
említett brüsszeli Bizottság mellett — az EU Bírósága, ? amely egyrészt együtt¬
működik a tagállamok nemzeti bíróságaival (az uniós jog egységes értelmezése
érdekében), másrészt végső soron a legmagasabb szintű bírói fórum az uniós
joggal kapcsolatos viták rendezése terén.

Az EU Bíróságának hatékonyságát tehát elsősorban az adja — más nemzetközi
bírói fórumokhoz képest -, hogy az Unióhoz történő csatlakozással az új tagál¬
lamoknak el kell ismerniük a luxemburgi testület kizárólagos joghatóságát az
uniós jogot érintő ügyekben. Az uniós tagállamokkal szemben - általában az
Európai Bizottság által — az uniós jog megsértése miatt indított kötelezettségsze¬
gési eljárásokban az érintett tagállam köteles részt venni alperesként, nem ta¬
gadhatja meg az eljárásban való részvételét." Az viszont egyáltalán nem biztos,
hogy ennek végén ítélet is fog születni, és egészen ritka, hogy egy tagállammal
szemben szankció (kényszerítő bírság és/vagy átalányösszeg) kiszabására ke¬
rüljön sor valamely uniós kötelezettség megszegése miatt, hiszen nem ez az
eljárás célja, hanem a jogsértés mielőbbi megszüntetése és az uniós jogból fakadó
kötelezettségek betartatása (Osztovits et al. 2021: 305). Önmagában tehát az EU
Bíróságának kötelező joghatósága jelenti az uniós jog hatékonyságának a leg¬
fontosabb garanciáját — környezeti ügyekben is.

Az uniós környezeti politika és szabályozás a nemzetközi környezetvédelmi
együttműködés fejlődésével párhuzamosan alakult ki, és jelenleg a világ legát¬
fogóbb rezsimjét hozta létre (Delreux-Happaerts 2016: 12), bár az uniós jog
magját jelenleg is az egységes piacra (single market) vonatkozó szabályok jelen¬
tik. Az EU környezeti vívmányai kellően átfogó és ambiciózus jellegűek, ami
közvetlenül hat az uniós tagállamok környezeti teljesítményére is. A hatékony
végrehajtáshoz elsősorban olyan hatóságokra (pl. környezetvédelmi felügyelő¬
ségekre) van szükség tagállami szinten, amelyek megfelelő kapacitásokkal (sze¬
mélyi állománnyal, finanszírozással és eszközökkeD rendelkeznek. Az EU ezt
külön nem támogatja, viszont elvárja az uniós (környezevjogból fakadó kötele¬
zettségek maradéktalan érvényesülését (Krámer 2012: 397).

Az EU Bírósága (korábban az Európai Közösségek Bírósága), amelynek a székhelye Luxemburg¬
ban van, nem összekeverendő az Emberi Jogok Európai Bíróságával, amelynek a székhelye
Strasbourgban található, és az Európa Tanács (Council of Europe) nevű, hagyományos nemzet¬
közi szervezet egyik intézménye. Legfőbb feladata az Emberi Jogok Európai Egyezményének
(1950) és az ahhoz kapcsoló jegyzőkönyveknek az értelmezése és alkalmazása, míg az EU Bí¬
róságának kifejezetten az uniós jog tiszteletben tartásának a biztosítása.

5 "Lásd az Európai Unió működéséről szóló Szerződés (EUMSz.) 258. cikkét.