OCR
VALLÁS ÉS ÖKOLÓGIA 75 vány-mozgalom, hippik, humán potenciál mozgalom, őslakos kultúrák, az 1960as évek pszichedelikus tanításai, folklór). A másik csoportba azok a pogány aktivisták sorolhatók, akik egy konkrét pogány tradícióhoz kapcsolódnak, mint például a kelta vagy a druida tradíció, a Diana-kultusz és így tovább (Partridge 2005). Aktivizmusukat tekintve Andy Letcher (2003) az -— elsősorban angol — ökopogányoknak két csoportját különíti el: a középosztálybeli Fluffyk neve a ,Keep it fluffy” szlogenbél ered (fluffy: ‘puha, bolyhos”), eszközük az erőszakmentesség és a pozitív példa mutatása. A főként munkásosztálybeli Spikyk ( Keep it spiky", spiky: szúrós, hegyes") eszköztárában a politikai erőfeszítések, illetve a konfrontálódás az elsődleges, megengedettnek tekintik az erőszakos cselekedeteket is. A két csoport tagjai külsőségeiben is eltérőek: míg az előbbieknél a hippis külső jellemző, addig az utóbbiak esetében a punk esztétika kifejezése a domináns. Eszköztárukban jelentős szerepet kapnak az új ellenállási formák, az expresszívtől a mágikus és vallásos ellenállási módokig számos, a mainstream zöldmozgalomtól eltérő módszert gyakorolnak. Erre talán legjobb példa az angol ökopogányok antiroad-kampányai, ahol a szokásos ökotázs-technikák"? mellett a Föld, a természet, a természeti szellemek erejét segítségül hívó pogány rítusokat (ökomágián tartanak a kampányok és a konkrét ellenállási akciók során (Letcher 2003). Christopher Partridge 2005-6s munkajaban ramutat arra, hogy az Ujpogany mozgalmakban egyre erősödik — ahogyan ő fogalmaz — a geográfiai meghatározottság (eco-enchantment geographically filtered), azaz, hogy az adott mozgalom kötődést mutat a hazájául szolgáló területen korábban létezett ősi tradícióval: ilyen az aboriginal tradíció erősödése Ausztráliában, a kelta mitológia reinterpretálása Angliában és az őslakos amerikaiakhoz kötődő újpogányság az Egyesült Államokban (lásd Partridge 2005: 73). A magyar területen számos ökologikus, önfenntartó csoportban ezt a kötődést a hagyományos paraszti életmódhoz való kapcsolódás jelzi/jelenti. A tradicionális paraszti ökológiai tudás hangsúlyos referenciapont, hivatkozási alap e közösségekben, amit egyben az ősi magyar kultúra és a helyi természeti környezet őrzőjeként értelmeznek. Ez szintén jól ismert, általános jelenség a közép-kelet-európai térségben: , A paraszt a nemes vadember inkarnációja, "egyszerű: a szó legjobb értelmében, azaz: önellátó, szerény, megbízható, nyílt és mindenekelőtt teljesen autentikus" (Simpson-Filip 2013: 29). Lätjuk tehät, hogy az őslakos tradíciók és más hagyományos gondolkodásmód felemelkedése véget vetett ember és természet kapcsolatának, annak a hitnek, hogy a világ élő és szerves (Merchant 1980). Ehhez kapcsolódott az Istennő-kultusz azon képe, miszerint a modernitással a prehistorikus, pacifista, matriarchális, Földanya-hívő kultúra helyébe egy erőszakos patriarchális rend lépett, ami mind a természetet, mind a nőket degradálta. A patriarchális társadalom és a modernitás kritikája az újpogány és ökopogány mozgalmak alapvető eleme (ehhez lásd: Fletcher 2003). Ökotázs: az ökológia és a szabotázs szavakból, jelentése: a természetre káros tevékenységek szabotálása, akadályozása. Lásd: utak lezárása, tiltakozók odaláncolása a veszélyeztetett objektumokhoz, a káros tevékenységben használatos gépek (láncfűrész, fát szállító teherautók) károsítása stb.