vány-mozgalom, hippik, humán potenciál mozgalom, őslakos kultúrák, az 1960¬
as évek pszichedelikus tanításai, folklór). A másik csoportba azok a pogány
aktivisták sorolhatók, akik egy konkrét pogány tradícióhoz kapcsolódnak, mint
például a kelta vagy a druida tradíció, a Diana-kultusz és így tovább (Partridge
2005). Aktivizmusukat tekintve Andy Letcher (2003) az -— elsősorban angol —
ökopogányoknak két csoportját különíti el: a középosztálybeli Fluffyk neve a
,Keep it fluffy” szlogenbél ered (fluffy: ‘puha, bolyhos”), eszközük az erőszak¬
mentesség és a pozitív példa mutatása. A főként munkásosztálybeli Spikyk ( Keep
it spiky", spiky: szúrós, hegyes") eszköztárában a politikai erőfeszítések, illetve
a konfrontálódás az elsődleges, megengedettnek tekintik az erőszakos cseleke¬
deteket is. A két csoport tagjai külsőségeiben is eltérőek: míg az előbbieknél a
hippis külső jellemző, addig az utóbbiak esetében a punk esztétika kifejezése a
domináns. Eszköztárukban jelentős szerepet kapnak az új ellenállási formák, az
expresszívtől a mágikus és vallásos ellenállási módokig számos, a mainstream
zöldmozgalomtól eltérő módszert gyakorolnak. Erre talán legjobb példa az angol
ökopogányok antiroad-kampányai, ahol a szokásos ökotázs-technikák"? mellett
a Föld, a természet, a természeti szellemek erejét segítségül hívó pogány rítuso¬
kat (ökomágián tartanak a kampányok és a konkrét ellenállási akciók során
(Letcher 2003).
Christopher Partridge 2005-6s munkajaban ramutat arra, hogy az Ujpogany
mozgalmakban egyre erősödik — ahogyan ő fogalmaz — a geográfiai meghatá¬
rozottság (eco-enchantment geographically filtered), azaz, hogy az adott moz¬
galom kötődést mutat a hazájául szolgáló területen korábban létezett ősi tradí¬
cióval: ilyen az aboriginal tradíció erősödése Ausztráliában, a kelta mitológia
reinterpretálása Angliában és az őslakos amerikaiakhoz kötődő újpogányság az
Egyesült Államokban (lásd Partridge 2005: 73). A magyar területen számos öko¬
logikus, önfenntartó csoportban ezt a kötődést a hagyományos paraszti élet¬
módhoz való kapcsolódás jelzi/jelenti. A tradicionális paraszti ökológiai tudás
hangsúlyos referenciapont, hivatkozási alap e közösségekben, amit egyben az
ősi magyar kultúra és a helyi természeti környezet őrzőjeként értelmeznek. Ez
szintén jól ismert, általános jelenség a közép-kelet-európai térségben: , A paraszt
a nemes vadember inkarnációja, "egyszerű: a szó legjobb értelmében, azaz:
önellátó, szerény, megbízható, nyílt és mindenekelőtt teljesen autentikus" (Simp¬
son-Filip 2013: 29). Lätjuk tehät, hogy az őslakos tradíciók és más hagyományos
gondolkodásmód felemelkedése véget vetett ember és természet kapcsolatának, annak a hitnek,
hogy a világ élő és szerves (Merchant 1980). Ehhez kapcsolódott az Istennő-kultusz azon képe,
miszerint a modernitással a prehistorikus, pacifista, matriarchális, Földanya-hívő kultúra helyé¬
be egy erőszakos patriarchális rend lépett, ami mind a természetet, mind a nőket degradálta.
A patriarchális társadalom és a modernitás kritikája az újpogány és ökopogány mozgalmak
alapvető eleme (ehhez lásd: Fletcher 2003).
Ökotázs: az ökológia és a szabotázs szavakból, jelentése: a természetre káros tevékenységek
szabotálása, akadályozása. Lásd: utak lezárása, tiltakozók odaláncolása a veszélyeztetett objek¬
tumokhoz, a káros tevékenységben használatos gépek (láncfűrész, fát szállító teherautók) ká¬
rosítása stb.