Ugrás a tartalomra
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
BejelentkezésRegisztráció
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Előnézet
022_000075/0000

Az oktatási szektor alkalmazkodása a digitális transzformáció kihívásaihoz

  • Előnézet
  • PDF
  • Metaadatok mutatása
  • Permalink mutatása
Szerző
Horváth László
Cím (EN)
Adaptation of the Education Sector to the Challenges of Digital Transformation
Tudományterület
ICT az oktatásban és a tanulásban / ICT in education and learning (12838), Oktatáspolitika / Education policy (12075)
Sorozat
Metszéspontok
Tudományos besorolás
monográfia
022_000075/0158
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Oldal 159 [159]
  • Előnézet
  • Permalink mutatása
  • JPG
  • TIFF
  • Előző
  • Következő
022_000075/0158

OCR

4. ÖSSZEGZÉS 157 náris sajátosságokat, amelyhez jó keretet nyújthat az emblematikus pedagógiák (signature pedagogy) azonosítása (lásd pl. Shulman, 2005; Varga-Atkins, 2020). Az eredményeink alapján elsősorban a személyre szabást és az együttműködést leíró stratégiák mutatnak szoros összefüggést a 21. századi kompetenciák digitális eszközökkel támogatott fejlesztésének képességével. A köznevelési alrendszerben még a kutatásalapú tanulásnak is nagy szerepe lehet ebben a folyamatban. A digitális megoldásoknak nagy szerepe lehet a differenciálás, személyre szabott tanulási stratégiák megvalósításában, gondoljunk például a mesterséges intelligencia nyújtotta lehetőségekre. A személyre szabás stratégiájában egyrészt megjelenik az a tendencia, amely a digitális transzformáció kapcsán más szférákban is tetten érhető: az ügyfélközpontúság, a termékek és szolgáltatások személyre szabhatósága. Ez a szemlélet az oktatás világában értelemszerűen a differenciäläson keresztül tud megvalósulni, de ha tágan értelmezzük az ügyfél fogalmát, akkor vizsgálhatjuk a kérdést a szülő, az állam, illetve a munkaerőpiac szempontjából is. Az oktatás jövőjét tárgyaló kiadványok előrejelzéseiben megjelennek olyan modellek, amelyek kifejezetten az oktatás ilyenfajta just-in-time , termelési" jellegű megoldásait vetítik előre. Ez egy rugalmas megoldás lehet a szakmaspecifikus képességek fejlesztésére, azonban az általános képességek fejlesztése kapcsán továbbra is előtérben maradnak a hagyományos oktatási rendszer pedagógiai folyamatai. Figyelembe véve a képesség-ökoszisztéma elemeit, a digitális transzformáció (felerősítve a pandémia hatásával) egyértelmű hajtóerőt biztosít a modern pedagógiai kultúra digitális eszközökkel való fejlesztéséhez. Nem szabad elfelejtenünk a támogató közeg fontosságát sem. A kutatási eredményeink alapján a résztvevők elsősorban külső gátló tényezőket jelöltek meg, amelyek akadályozzák a digitális megoldások beépítését és felhasználását a mindennapi működés során. A köznevelési alrendszer szerelői elsősorban az időhiányt és a pénzügyi erőforrások hiányát jelölték meg, míg a felsőoktatási szereplők az infrastrukturális ellátottság hiányait említették legnagyobb mértékben. A pedagógusképzés területén megjelenik a kompetenciahiány is, mint jelentős gátló tényező az érintettek önbevallása alapján. Ez jól tetten érhető a korábban bemutatott eredmények tekintetében is. A helyzetértékelés alapján arra a következtetésre juthatunk, hogy a közoktatás digitális eszközellátottság, illetve digitálispedagógiai kompetenciák terén előrébb jár, mint a felsőoktatás, vagyis azok a szereplők, akiknek a pedagógusképzés keretében a leendő tanárok digitális tanári kompetenciáit kellene fejleszteniük. Ez egyrészt felhívja a figyelmet arra a lehetőségre, hogy a felsőoktatási szereplők tanuljanak a közoktatási szereplőktől, másrészt arra a fontos hiányra is utal, amely a pedagógusképzés lehetőségeit illeti. Összességében megállapíthatjuk, hogy a pedagógus professzió egyenlőtlen dinamikákat mutat a 21. századi kompetenciák digitális eszközökkel támogatott fejlesztésének képességét tekintve. Egyrészt jelentős regionális különbségek azo

Szerkezeti

Custom

Image Metadata

Kép szélessége
1867 px
Kép magassága
2670 px
Képfelbontás
300 px/inch
Kép eredeti mérete
1.35 MB
Permalinkből jpg
022_000075/0158.jpg
Permalinkből OCR
022_000075/0158.ocr

Linkek

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Elérhetőség

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

BejelentkezésRegisztráció

Bejelentkezés

eduId Login
Elfelejtettem a jelszavamat
  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde