Aller au contenu principal
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu
S'identifierS'inscrire
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Aperçu
022_000075/0000

Az oktatási szektor alkalmazkodása a digitális transzformáció kihívásaihoz

  • Aperçu
  • PDF
  • Afficher les métadonnées
  • Afficher le lien permanent
Auteur
Horváth László
Title (EN)
Adaptation of the Education Sector to the Challenges of Digital Transformation
Field of science
ICT az oktatásban és a tanulásban / ICT in education and learning (12838), Oktatáspolitika / Education policy (12075)
Series
Metszéspontok
Type of publication
monográfia
022_000075/0158
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Page 159 [159]
  • Aperçu
  • Afficher le lien permanent
  • JPG
  • TIFF
  • Précédente
  • Suivant
022_000075/0158

OCR

4. ÖSSZEGZÉS 157 náris sajátosságokat, amelyhez jó keretet nyújthat az emblematikus pedagógiák (signature pedagogy) azonosítása (lásd pl. Shulman, 2005; Varga-Atkins, 2020). Az eredményeink alapján elsősorban a személyre szabást és az együttműködést leíró stratégiák mutatnak szoros összefüggést a 21. századi kompetenciák digitális eszközökkel támogatott fejlesztésének képességével. A köznevelési alrendszerben még a kutatásalapú tanulásnak is nagy szerepe lehet ebben a folyamatban. A digitális megoldásoknak nagy szerepe lehet a differenciálás, személyre szabott tanulási stratégiák megvalósításában, gondoljunk például a mesterséges intelligencia nyújtotta lehetőségekre. A személyre szabás stratégiájában egyrészt megjelenik az a tendencia, amely a digitális transzformáció kapcsán más szférákban is tetten érhető: az ügyfélközpontúság, a termékek és szolgáltatások személyre szabhatósága. Ez a szemlélet az oktatás világában értelemszerűen a differenciäläson keresztül tud megvalósulni, de ha tágan értelmezzük az ügyfél fogalmát, akkor vizsgálhatjuk a kérdést a szülő, az állam, illetve a munkaerőpiac szempontjából is. Az oktatás jövőjét tárgyaló kiadványok előrejelzéseiben megjelennek olyan modellek, amelyek kifejezetten az oktatás ilyenfajta just-in-time , termelési" jellegű megoldásait vetítik előre. Ez egy rugalmas megoldás lehet a szakmaspecifikus képességek fejlesztésére, azonban az általános képességek fejlesztése kapcsán továbbra is előtérben maradnak a hagyományos oktatási rendszer pedagógiai folyamatai. Figyelembe véve a képesség-ökoszisztéma elemeit, a digitális transzformáció (felerősítve a pandémia hatásával) egyértelmű hajtóerőt biztosít a modern pedagógiai kultúra digitális eszközökkel való fejlesztéséhez. Nem szabad elfelejtenünk a támogató közeg fontosságát sem. A kutatási eredményeink alapján a résztvevők elsősorban külső gátló tényezőket jelöltek meg, amelyek akadályozzák a digitális megoldások beépítését és felhasználását a mindennapi működés során. A köznevelési alrendszer szerelői elsősorban az időhiányt és a pénzügyi erőforrások hiányát jelölték meg, míg a felsőoktatási szereplők az infrastrukturális ellátottság hiányait említették legnagyobb mértékben. A pedagógusképzés területén megjelenik a kompetenciahiány is, mint jelentős gátló tényező az érintettek önbevallása alapján. Ez jól tetten érhető a korábban bemutatott eredmények tekintetében is. A helyzetértékelés alapján arra a következtetésre juthatunk, hogy a közoktatás digitális eszközellátottság, illetve digitálispedagógiai kompetenciák terén előrébb jár, mint a felsőoktatás, vagyis azok a szereplők, akiknek a pedagógusképzés keretében a leendő tanárok digitális tanári kompetenciáit kellene fejleszteniük. Ez egyrészt felhívja a figyelmet arra a lehetőségre, hogy a felsőoktatási szereplők tanuljanak a közoktatási szereplőktől, másrészt arra a fontos hiányra is utal, amely a pedagógusképzés lehetőségeit illeti. Összességében megállapíthatjuk, hogy a pedagógus professzió egyenlőtlen dinamikákat mutat a 21. századi kompetenciák digitális eszközökkel támogatott fejlesztésének képességét tekintve. Egyrészt jelentős regionális különbségek azo

structurelles

Custom

Image Metadata

Largeur de l'image
1867 px
Hauteur de l'image
2670 px
Résolution de l'image
300 px/inch
Taille du fichier d'origine
1.35 MB
Lien permanent vers jpg
022_000075/0158.jpg
Lien permanent vers OCR
022_000075/0158.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

S'identifierS'inscrire

Connexion utilisateur

eduId Login
J'ai oublié mon mot de passe
  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu