OCR Output

154 AZ OKTATÁSI SZEKTOR ALKALMAZKODÁSA A DIGITÁLIS TRANSZFORMÁCIÓ ..,

egymásra épiilé felépitést (explanatory sequential design) — ez pedig a masodik-ne¬
gyedik szakaszra jellemző.

A kutatás során alapvetően két fő kérdésre kerestük a választ. Egyrészt arra
voltunk kíváncsiak, hogy mi jellemzi a képességformálás és képességfelbasználás di¬
namikáját az oktatási szektorban, figyelembe véve a digitális transzformáció kibhívásait,
illetve azt próbáltuk megragadni, hogy bogyan alkalmazkodnak az egyének és az
intézmények a munka és a tanulás változásaiboz a pedagógus professzió képesség-öko¬
szisztémájában.

A kutatási stratégiának megfelelően az első szakaszban másodelemzést végez¬
tünk már meglévő nagymintás adatbázisokon, hogy képet kapjunk a rendszerkör¬
nyezetről, illetve apandémia kapcsán felmerülő aktuális változásokról. A második
szakasztól kezdve az egymásra épülő iteráció keretében több részkutatás valósult
meg, amelyek eredményeit hasznosítottuk a fő adatfelvételünk megtervezésekor.
Az átfogó kérdőíves adatfelvétel mellett egy, kifejezetten a digitális eszközökre
fókuszáló részkutatást is megvalósítottunk. Az átfogó kutatásunk eredményei
alapján pedig azonosítottunk olyan eseteket, amelyeket tovább elemezve, mélyít¬
hettük a feltárt összefüggéseket. Végül a kutatási eredményeket (másodelemzés,
kvantitatív vizsgálatok, esetelemzés) jelen kötetben összegeztük.

A következőkben bemutatjuk a kutatási eredményekből levonható konklúziókat
a két fő kutatási kérdésünk mentén, majd összegezzük a legfontosabb tapasztala¬
tokat és rávilágítunk a továbblépési lehetőségekre.

4.2. KONKLÚZIÓK A KÉPESSÉGFORMÁLÁS ÉS -FELHASZNÁLÁS
DINAMIKÁJÁRA VONATKOZÓAN AZ OKTATÁSI SZEKTORBAN

A digitális transzformáció kihívásaihoz való alkalmazkodásban kulcsszerepet
játszanak a 21. századi kompetenciákat a jövő munkavállalói szempontjából.
Ezért kutatásunkban arra fókuszáltunk, hogy a pedagógusok (illetve a pedagó¬
gusképzők) hogyan tudják a 21. századi kompetenciákat saját szakterületükön
keresztül digitális megoldások segítségével fejleszteni. Ehhez a technológiai, pe¬
dagógiai és szakterületi aspektusokat ötvöző I PACK21 skálát használtuk. Pilot
kutatásunkban előzetesen validáltuk a skálát, amelyet az átfogó kutatásunkban
megismételtünk. A TPACK21 skála érvényessége és megbízhatósága megfele¬
lőnek bizonyult. Elemeztük az alrendszerek és a régiók közötti különbségeket
a TPACK21 skála mentén, illetve vizsgáltuk azt is, hogy hogyan vélekednek az
érintett szereplők ennek a kompetenciának a fontosságáról, a két alrendszer kö¬
zötti kommunikációról és következményeiről. Megvizsgáltuk azt is, hogy milyen
digitális oktatási stratégiák alkalmazása járulhat hozzá a 21. századi kompetenciák
digitális eszközökkel támogatott fejlesztésének képességéhez.