OCR Output

152 AZ OKTATASI SZEKTOR ALKALMAZKODASA A DIGITALIS TRANSZFORMACIO ..,

külső tényezők (idő, infrastruktúra), de belső tényezők is (innovativitás hiánya,
alacsonyabb elvárások) befolyásolják ezeket a viszonyokat.

Az esetelemzés összegzése alapján megállapíthatjuk, hogy a szervezeti adott
ságok (együttműködésre épülő kultúra, előremutató tanulószervezeti jellemzők)
önmagában nem elégséges feltételei a hatékony alkalmazkodásnak, ha ez nem társul
a digitális pedagógiai kompetenciák holisztikus megközelítésével. Az intézmény
fontosnak tartja a tanulóközpontú módszereket, amelyeket a mélytanulásra és
a személyre szabott tanulásra fókuszáló modell jól tudna támogatni, ugyanígy
az együttműködésre épülő modell is hatékony lehet a kooperatív technikák al
kalmazásában. Azonban jól láthatóan a pedagógiai célok és a digitális eszközök
használatának igénye nem minden esetben találkozik, nem minden esetben hasz¬
nálják ki, ami mögött jól látható az átívelő vízió, stratégiai megközelítés hiánya.
Előrelépés lehet a szervezeti tanulás erősítése a meglévő gyakorlatok rögzítésére,
a tapasztalatok továbbgondolására, illetve a tanulószervezeti működés kapcsán a
közös jövőkép és elköteleződés megteremtése. Ez lehet egy termékeny talaj annak
az innovatív, kísérletező kultúrának, ami lehetővé tenné a pedagógia és a digitális
eszközök összekapcsolását. Az intézmény a fejlesztési tervében ehhez kapcsolódó
irányt fogalmazott meg, hiszen a Lego megoldások beszerzésével kifejezetten tá¬
mogatják a digitális megoldások osztálytermi folyamatokba történő integrálását,
a pedagógiai tudatosság erősítését.

Az eredmények és az esetelemzés összefoglalása után, a kötet zárásaként ösz¬
szegezzük a kutatás legfontosabb eredményeit, konklúzióit, összevetve az elméleti
háttérben feltárt összefüggésekkel. Meghatározzuk a továbblépési lehetőségeket
és a lehetséges további kutatási irányokat is.