OCR Output

136 AZ OKTATASI SZEKTOR ALKALMAZKODASA A DIGITALIS TRANSZFORMACIO ..,

Az esetelemzés kapcsán meg kell említenünk a kutatásmódszertani korlátokat
is. Az esetelemzéshez kapcsolódóan nem történt intézményi látogatás, nem került
sor kvalitatív interjúk felvételére. Ezek az adatforrások tovább árnyalhatták volna
a képet. Azonban a rendelkezésre álló adatok bősége lehetővé teszi a számunkra,
hogy kialakítsunk egy képet az intézményről szorosan a kutatási kérdésekhez
és az adatfelvétel eredményeihez kapcsolódva, így ezek szerves egységet tudnak
képezni. Ezek alapján egy további kutatási irányként jelöltük meg a terepmunkát,
amelyhez más jellegű, jelen alapkutatás eredményeire építő, fókuszáltabb kutatási
kérdések szükségesek.

3.3.2. Intézményi kontextus

Az eset egy általános iskolát jelöl, amely az Észak-Magyarországi régióban műkö¬
dik, állami fenntartásban. A település a hátrányos helyzetű térségek közé tartozik,
jelentős mezőgazdasági tevékenységet folytat. A járás településszerkezete elaprózó¬
dott, gyenge infrastruktúra, alacsony minőségű emberi erőforrás és életszínvonal
jellemző, magas munkanélküliség mellett. A teleülésen több (egészségügyi, oktatási,
természetvédelmi, kulturális, sport) civil szervezet is működik.

Az intézményben már az 1900-as évek elejétől zajlik oktatás. Nagyságrendileg
200 körüli tanulói létszámmal és 21 pedagógussal működnek (2017/2018-as adat).
A további helyzetleírás erre az időszakra vonatkozik, azonban érdemes megemlíteni
az elérhető legfrissebb, 2022-es adatokat is az Oktatási Hivatal adatbázisából.
A 2022-es KIRSTAT adatok szerint 247 tanuló és 19 főállású pedagógus műkö¬
dik az intézményben. A 2017/2018-as adatok alapján a tanulók 9996-a hátrányos
vagy halmozottan hátrányos helyzetű, közel ötödük lemorzsolódással veszélyez¬
tetett. A kompetenciamérésben átlagos vagy átlag alatti eredményeket érnek el, a
tanulmányi átlag közepes és jó értékek között mozog, A 21 fő pedagógusból 5 fő
óraadó (főleg matematika, természettudományok területén), az átlagéletkor 46
év. A szakos hiány pótlására nyugdíjasokat foglalkoztattak vissza. A pedagógusok
munkáját 1 fő pedagógiai asszisztens és 1 fő titkár segítő, nincs az intézményben
rendszergazda vagy oktatástechnikus. A pedagógusok közül 2 fő a 2016/2017-es
tanévben részt vett informatikai jellegű továbbképzésben. Az intézmény infrastruk¬
turális ellátottság tekintetében 2 számítástechnika teremmel, 6 interaktív táblával
felszerelt teremmel rendelkezik. 11 terem wifi kapcsolattal fedett. 84 személyi
számítógép és 31 laptop áll az intézmény rendelkezésére, ám ezek egy része már
elavult. 17 projektor van felszerelve a tantermekben. Operációs rendszereken túl
további jogtiszta szoftvereket nem jelöltek meg. Minden pedagógus felhasználja
az internetet oktatási célokra. Mindezekkel szemben az intézmény egyik jelentős
gyengeségének és fejlesztési területének jelölte meg az IKT eszközellátottságot.