OCR Output

134 AZ OKTATÁSI SZEKTOR ALKALMAZKODÁSA A DIGITÁLIS TRANSZFORMÁCIÓ ..,

alakító területeken maradt (40-6099), ami negatív képet fest a digitális megoldások
osztálytermi folyamatokba való integrációjáról. A pedagógusok gyakorlatát leg¬
nagyobb mértékben a kommunikációs eszközök (Zoom, Facebook) alakította át,
hiszen ezek újkommunikációs csatornákat nyitottak a tanulási tér szempontjából,
de hasonló vonalon mozog a Google közös dokumentumszetrkesztési lehetősége
is. A diákok technológiával való együttműködését pedig elsősorban az interak¬
tivitás és az együttműködés keretében a prezentációk készítése, a Redmenta,
illetve a Youtube videók alakítják. Természetesen figyelembe kell vennünk, hogy
egy eszközt különböző módokon is fel lehet használni. A pedagógus feladhatja
a diákoknak, hogy nézzenek meg egy Youtube videót és ebből készüljenek fel az
órára (passzív-helyettesít), vagy azt is, hogy egy tananyag feldolgozása során páros
munkában készítsenek egy magyarázó videót a témáról és töltsék fel a felületre
(kreativ-ätalakit). Ha a PIC-RAT modell kreativabb, ätalakitöbb kategöriäit
vizsgäljuk (a pedagögusok 5-10%-a, amely jöl megfeleltethetö a rogersi modell¬
nek), akkor ott elsősorban a közös szerkesztésre, valamint a kommunikációra
használható eszközök jelennek meg elsősorban.

A második kutatási kérdés keretében a pedagógiai reakciók, az átállás és az
eszközhasználat gyakoriságát befolyásoló egyéni és szervezeti tényezők komple¬
xitásának, valamint a konkrét eszközök pedagógiai célokra való felhasználásának
tényezőit vizsgáltuk. Az eredmények alapján átfogó képet kaptunk ezekről a
kérdésekről, a pandémia hatásait is figyelembe véve, idői perspektívában is. Ennek
köszönhetően nyomon követhettük, hogy a rendszer az azonnali válaszokból
hogyan és mit tanult, mit épített be később a gyakorlatába. Bár alapvetően nem
longitudinális nyomon követő vizsgálatnak indult a kutatásunk, de ezt a perspek¬
tívát jól be tudtuk építeni a rendelkezésre álló adatok segítségével.

Ahhoz, hogy teljes legyen a kép, arra van szükségünk, hogy a feltárt általános
összefüggéseket egy konkrét eset szempontjából tudjuk értelmezni és elemezni, így
a következőkben a kutatás során végzett esetelemzés eredményeit foglaljuk össze.

3.3. ESETELEMZÉS

A kutatás keretében lehetőség nyílt egy komplex esetelemzés megvalósítására is,
amelyben integráltan tudtuk vizsgálni a fő kutatási kérdéseket, illetve az általánosan
azonosított eredményeket és összefüggéseket a gyakorlat során is értelmezhetjük.
Az anonimitás megőrzése érdekében nem említjük meg az iskola nevét vagy egyéb
olyan adatát, ami alapján beazonosításra kerülhet. Az esetelemzés során bemu¬
tatjuk azokat az adatforrásokat, amelyekből az elemzés táplálkozott (kiegészítve
a fő kutatásmódszertani fejezetet), illetve bemutatjuk az intézményi kontextust
(amennyire az anonimitás megőrzése engedi), hogy jobban tudjuk értelmezni az