OCR Output

120 AZ OKTATÁSI SZEKTOR ALKALMAZKODÁSA A DIGITÁLIS TRANSZFORMÁCIÓ ..,

kiindulva azonosíthatjuk a várható teljesítmény (8 — 0,092""), a várható szükséges
erőfeszítés (B — 0,173"") és a társas hatás (8 — 0,032") indirekt hatását a használati
szándékon keresztül a használati gyakoriságra. A hatalmi távolság viselkedése
érdekes dinamikát mutat. Egyrészt azonosíthatunk egy pozitív indirekt hatást a
tanulószervezeti viselkedésen, a várható szükséges erőfeszítésen és a használati
szándékon keresztül a használati gyakoriságra (8 — 0,111""), a másik oldalról
viszont negatív indirekt hatást fejt ki a TPACK21 skálán, a várható szükséges
erőfeszítésen és a használati szándékon keresztül a használati gyakoriságra (B —
-0,019"). Hasonló dinamika játszódik le a várható teljesítmény közbeiktatásával
is (a tanulószervezeti viselkedésen keresztül pozitív indirekt hatás érvényesül [8 —
0,044**], mig a TPACK21 skálán keresztül negatív [8 — 0,008*]). Kiemelhetjiik
még a TPACK21 skála indirekt hatását, amelyet egyrészt a várható teljesítmé¬
nyen (B — 0,147**), másrészt a várható szükséges erőfeszítésen (B — 0,058) és a
használati szándékon keresztül gyakorol a használati gyakoriságra. Érvényesül
ugyanezen utakon keresztül a tanulószervezeti viselkedés indirekt hatása (§$ —
0,021"" és 0,018%), illetve mindkét változó esetében találhatunk egy szignifikáns
indirekt utat a társas hatáson keresztül is (B — 0,006" és 0,005"). Ezenkívül még
további hat szignifikáns indirekt út azonosítható, amelyben a hatalmi távolság,
a bizonytalanságkerülés, kollektivizmus és maszkulinitás játszik fő szerepet, ám
ezekben az esetekben a 8 értékek szinte elhanyagolhatók, 0,005 alattiak. A be¬
mutatott indirekt hatásútvonalak tovább árnyalják a bevont modellek közötti
összefüggéseket.

A modellünkben bemutatott összefüggések, mintázatok jól alátámasztják az
UTAUT modell bővíthetőségének lehetőségét, az egyéni és szervezeti tényezők
fontosságát a technológiahasználat bejóslásában. A köznevelési almintán futtatott
modell megerősíti, hogy a tanulószervezeti viselkedésnek és a 21. századi kom¬
petenciák digitális eszközökkel támogatott fejlesztésének kompetenciája fontos
szerepet tölt be abban, hogy a pedagógusok úgy döntenek, használnak egy adott
technológiamegoldást. Mindezekben figyelembe vettük a szervezeti kultúra,
valamint a technológiához való viszonyulás pozitív és negatív attitűd elemeit is,
amelyeknek szintén jelentős szerepük volt a felvázolt összefüggések kialakításá¬
ban. A következőkben arra törekszünk, hogy ezt a , használatot" konkretizáljuk
és összekössük pedagógiai célokkal, vagyis megnézzük, hogy hogyan értékelik és
milyen célokra használják a pedagógusok az egyes digitális megoldásokat és milyen
tényezők befolyásolják a pedagógiailag tudatos eszközhasználatot.