OCR
II6 AZ OKTATÁSI SZEKTOR ALKALMAZKODÁSA A DIGITÁLIS TRANSZFORMÁCIÓ .., itta TPACK21 skálát használtuk fel, amely jól összekapcsolja a pedagógiai, technológiai és a szaktárgyi fókuszt a 21. századi kompetenciákkal, így jól beemelhető a digitális transzformáció kihívásaira való reakció értelmezése. A pedagógusok digitális kompetenciája feltételezésünk szerint befolyásolja a használati szándékot meghatározó tényezőket. A pedagógusok digitális kompetenciáját pedig a technológia készenlét index (TRI) modell elemeivel jósoltatjuk be. Előzetesen vizsgáltuk a kialakított változók megbízhatóságát a McDonald-féle ómega érték vizsgálatával. A következőkben bemutatjuk a változóink alapstatisztikáit és megbízhatóságát (7. táblázat). 7. táblázat. Az útmodellben felhasznált változók főbb leíró jellemzői. Skálák Átlag (szórás) ! McDonald -féle w Tanulöszervezeti viselkedes 4,59 (1,04) 0,925 TPACK21 4,35 (1,11) 0,944 UTAUT - Värhatö teljesitmeny 3,71 (0,843) 0,740 UTAUT - Várható szükséges erőfeszítés 3,77 (0,874) 0,920 UTAUT - Társas hatás 2,80 (1,16) 0,839 UTAUT - Elősegítő feltételek 3,78 (0,833) 0,713 UTAUT - Használati szándék 3,98 (0,799) 0,793 TRI- Technolögia keszenlet negativ elemek 2,98 (0,733) 0,787 TRI - Technolôgia készenlét pozitiv elemek 3,37 (0,678) 0,805 Hofstede — Hatalmi távolság 1,68 (0,654) 0,719 Hofstede - Bizonytalansägkerüles 3,97 (0,631) 0,696 Hofstede — Kollektivizmus 3,03 (0,815) 0,812 Hofstede — Maszkulinitas 2,21 (0,839) 0,642 Hofstede — Hosszú távú orientáció 4,22 (0,524) 0,746 A leíró adatok alapján látható, hogy a tanulószervezet ésa IPACK 21 viszonylag magas értéke jellemző a mintára. Az UTAUT modell elemeit tekintve a társas hatások alacsonyabb átlagot kaptak, mint a többi tényező. A technológia készenlét index esetén a pozitív tényezőket magasabbra értékelték a kitöltők, mint a negatív tényezőket. A hofstede-i kultúramodell tekintetében pedig összességében alacsony hatalmi távolság, magas bizonytalanságkerülés, közepes mértékű, de inkább kollektivista megközelítés, alacsony maszkulinitás és magas hosszú távú orientáció jellemző (pragmatikus gondolkodás). A hatalmi távolság, a bizonytalanságkerülés, és a hosszú távú orientáció tekintetében a mintánk megfelel a magyar társadalom leíró jellemzőinek. A kollektivizmus kapcsán eltérő eredményeket látunk, a magyar társadalmat Hofstede kutatásai erősen individualistának írja le, így az itt