OCR Output

II6 AZ OKTATÁSI SZEKTOR ALKALMAZKODÁSA A DIGITÁLIS TRANSZFORMÁCIÓ ..,

itta TPACK21 skálát használtuk fel, amely jól összekapcsolja a pedagógiai, tech¬
nológiai és a szaktárgyi fókuszt a 21. századi kompetenciákkal, így jól beemelhető
a digitális transzformáció kihívásaira való reakció értelmezése. A pedagógusok
digitális kompetenciája feltételezésünk szerint befolyásolja a használati szándé¬
kot meghatározó tényezőket. A pedagógusok digitális kompetenciáját pedig a
technológia készenlét index (TRI) modell elemeivel jósoltatjuk be. Előzetesen
vizsgáltuk a kialakított változók megbízhatóságát a McDonald-féle ómega érték
vizsgálatával. A következőkben bemutatjuk a változóink alapstatisztikáit és
megbízhatóságát (7. táblázat).

7. táblázat. Az útmodellben felhasznált változók főbb leíró jellemzői.

Skálák Átlag (szórás) ! McDonald -féle w
Tanulöszervezeti viselkedes 4,59 (1,04) 0,925
TPACK21 4,35 (1,11) 0,944
UTAUT - Värhatö teljesitmeny 3,71 (0,843) 0,740
UTAUT - Várható szükséges erőfeszítés 3,77 (0,874) 0,920
UTAUT - Társas hatás 2,80 (1,16) 0,839
UTAUT - Elősegítő feltételek 3,78 (0,833) 0,713
UTAUT - Használati szándék 3,98 (0,799) 0,793
TRI- Technolögia keszenlet negativ elemek 2,98 (0,733) 0,787
TRI - Technolôgia készenlét pozitiv elemek 3,37 (0,678) 0,805
Hofstede — Hatalmi távolság 1,68 (0,654) 0,719
Hofstede - Bizonytalansägkerüles 3,97 (0,631) 0,696
Hofstede — Kollektivizmus 3,03 (0,815) 0,812
Hofstede — Maszkulinitas 2,21 (0,839) 0,642
Hofstede — Hosszú távú orientáció 4,22 (0,524) 0,746

A leíró adatok alapján látható, hogy a tanulószervezet ésa IPACK 21 viszonylag
magas értéke jellemző a mintára. Az UTAUT modell elemeit tekintve a társas
hatások alacsonyabb átlagot kaptak, mint a többi tényező. A technológia készenlét
index esetén a pozitív tényezőket magasabbra értékelték a kitöltők, mint a negatív
tényezőket. A hofstede-i kultúramodell tekintetében pedig összességében alacsony
hatalmi távolság, magas bizonytalanságkerülés, közepes mértékű, de inkább kol¬
lektivista megközelítés, alacsony maszkulinitás és magas hosszú távú orientáció
jellemző (pragmatikus gondolkodás). A hatalmi távolság, a bizonytalanságkerülés,
és a hosszú távú orientáció tekintetében a mintánk megfelel a magyar társada¬
lom leíró jellemzőinek. A kollektivizmus kapcsán eltérő eredményeket látunk, a
magyar társadalmat Hofstede kutatásai erősen individualistának írja le, így az itt