Végül a teljesítményre, eredményességre vonatkozóan vizsgáljuk meg az egyes
megküzdési stratégiákat alkalmazó pedagógusokat. Egyrészről elemezzük, hogy
az egyes csoportba tartozó pedagógusok milyen eredményt értek el a digitális pe¬
dagógiai kompetencia (DigCompEdu) területén, valamint, hogy milyen mértékben
tudták bevonni a diákokat a tanulás-tanítás folyamatába saját bevallásuk alapján.
A DigCompEdu hat területhez kapcsolódóan összesen 22 állítást tartalmaz.
Az eredeti mérőeszközben minden állítást egy részletesen kidolgozott skála
mentén értékelhetnek a kitöltők az adott területre jellemző jártasságuk alapján.
A komplexitás csökkentése érdekében a kérdőívünkben egyszerű, 5-fokozatú
Likert-skálával váltottuk fel az eredeti megoldást, ahol a kitöltők megítélhették,
hogy az adott állítások mennyire jellemzők mindennapi gyakorlatukra. A diákok
bevonására az alsós és felsős diákokra vonatkozóan külön, százalékos arányban
kellett megbecsülniük a pedagógusoknak, hogy az adott diákok hány százalékát
sikerült bevonni a tanulási-tanítási folyamatba.
A leíró statisztikák alapján mind a négy csoportban viszonylag magas a digitális
pedagógiai kompetencia szintje. A legalacsonyabb érték is 83,9 (aszinkron-támo¬
gató), ami így is a C1-es kategóriát jelenti. A legmagasabb értéket a szinkronirá¬
nyító (SZ) stratégiát követő pedagógusok érték el (93,8). A variancia-analízis
eredményei alapján a csoportok átlagai szignifikáns mértékben különböznek
egymástól (F(4) — 23,7; p c 0,001). A diákok bevonása tekintetében megoszlanak
az eredmények. Az alsós diákokat leginkább a szinkron-iranyité (SZI) stratégiat
követő pedagógusok tudták bevonni (81,3%), mig a felsösök eseten a szinkrontä¬
mogató (SZT) stratégia bizonyult eredményesebbnek (81,9%). Az alsós diákok
bevonása esetén nem volt szignifikáns a variancia-analízis eredménye (F(4) = 1,17;
p = 0,320), a felsösök bevonäsänäl viszont igen (F(4) = 6,20; p < 0,001). A poszt
hoc teszt eredményei alapján ismét a szinkron-irányító (SZI) stratégiát követő
pedagógusok emelkednek ki, hiszen a szinkron-támogató (SZ T) kategóriát kivéve,
mindegyik más megküzdési stratégiától szignifikáns mértékben különböznek.
Az aszinkron-iranyité (AI) és a szinkron-tamogaté (SZT) stratégiát követők
csoportjába tartozó pedagógusok nem különböznek szignifikáns mértékben a
semleges kategóriába tartozó válaszadóktól.
Továbbra is az ETIPE adatbázisnál maradva az alkalmazkodási mintázatok
után azt vizsgáltuk meg a kutatásunk előzményeként, hogy különböző egyéni
és szervezeti tényezők hogyan befolyásolták a pedagógusok alkalmazkodását a
digitális transzformáció kihívásaihoz (jelen esetben ezt a kihívást a pandémia
lencséjén keresztül szemlélve).