OCR Output

108 AZ OKTATÁSI SZEKTOR ALKALMAZKODÁSA A DIGITÁLIS TRANSZFORMÁCIÓ ..,

— Ragaszkodás a status guo-hoz (pl. , Az órarend szerint kell haladni, és ennek

megfelelő mennyiségű tanulnivalót kell a tanulóknak adni. ");

— Megoldhatatlanság érzete (pl. , A jelenlegi helyzet megoldhatatlan feladat elé

állította a pedagógusokat a kedvező családi hátterű tanulók kapcsán is. ").

Az alkalmazkodási mintázatok elemzése és összehasonlítása keretében a fent
bemutatott faktorstruktúrából elsősorban az előfeltételekre vonatkozó tételeket
emeljük ki és mutatjuk be részletesebben, hiszen a digitális oktatás kapcsán ez egy
kulcsfontosságú kérdés. Itt elsősorban arra voltunk kíváncsiak, hogy a rendelke¬
zésre álló előfeltételek (kompetencia és infrastrukturális előfeltételek az iskolában,
otthon, illetve a diákok tanulási képességei) észlelése mentén különböznek-e az
egyes megküzdési stratégiát követő pedagógusok.

A leíró statisztikai adatok alapján a szinkron-támogató (SZT) stratégiát követő
pedagógusok úgy érzékelték, hogy az általuk tanított diákok alapvetően alkalmasak
a digitális munkarendben való tanulásra, illetve az általános technológiai ismere¬
teik, illetve infrastrukturális hátterük mind nekik, mind a pedagógusok számára
rendelkezésre álltak. A szinkron-irányító (SZI) stratégiát követő pedagógusok
kis mértékben, de kételkedtek abban, hogy mennyire képesek ebben a formában
tanulni a diákok, azonban a kompetencia és infrastrukturális előfeltételeket az ebbe
a csoportba tartozó pedagógusok értékelték a legmagasabbra. Az aszinkron-irá¬
nyító (AI) stratégiát követő pedagógusok számoltak be a legalacsonyabb mértékű
kompetencia- és infrastruktúrabeli felkészültségről mind a családi háttér, mind
az iskola szempontjából. Ettől függetlenül úgy látták, hogy a diákok alapvetően
képesek voltak ebben a formában tanulni. Végül az aszinkron-támogató (AT)
csoportba tartozó pedagógusok kisebb mértékben szkeptikusak atekintetben,
hogy mennyire képesek az adott körülmények között a diákok hatékonyan tanulni,
viszont szintén elég alacsony kompetencia- és infrastrukturális felkészültségről
számoltak be az otthon és az iskola viszonylatában egyaránt. A semleges stratégiát
követő pedagógusok alapvetően ezekben a dimenziókban is semlegesek marad¬
tak, minimális mértékben térnek el a teljes minta átlagától. A varianciaanalízis
eredménye alapján a kompetencia és infrastrukturális előfeltételek mentén szig¬
nifikáns különbségek mutatkoznak mind a tanulö/csaläd (F(4) = 2,20; p < 0,001),
mind az iskola/pedagögus (F(4) = 10,2; p < 0,001) viszonylatäban. Azonban a
tanulási előfeltételek mentén nem mutatható ki különbség a csoportok mentén
(F(4) = 1,11; p = 0,352). A poszt hoc teszt eredményei alapjan viszonylag kevés
kategória között láthatunk szignifikáns eltérést. Elsősorban a szinkron-irányító
(SZI) stratégiát követő pedagógusok válaszai térnek el markánsan a más straté¬
giát követö pedagögusok välaszaitöl. Ezenkivül meg az aszinkron-iränyitö (AI)
és aszinkron-támogató (AT) stratégiát követők térnek el a semleges kategóriába
tartozó pedagógusoktól, a szinkron-támogató (SZ1) csoport nem.