OCR Output

3. EREDMÉNYEK 107

tégiát követő pedagógusok számoltak be, akik mindezek mellett inkább formatív
értékelést alkalmaztak és viszonylag több értékelésről számoltak be, mint korábbi
gyakorlatukban. A variancia-analízis eredménye alapján szignifikáns különbség
mutatkozik mindhárom változó mentén a csoportok között (tanulás minősége: F(4)
= 78,5; p < 0,001; érétkelés jellege: F(4) = 208; p < 0,001; érékelés mennyisége:
F(4) = 3,41; p < 0,001). A poszt hoc teszt eredményei alapjan megällapithatjuk,
hogy az aszinkron-iranyité (AI) és a szinkron-tamogaté (SZT) stratégiák nem
térnek el egyik dimenzióban sem szignifikáns mértékben a semleges stratégiát
követő pedagógusoktól. Az aszinkron-támogató (A1) és az aszinkron-irányító
(AD) stratégiák pedig elsősorban az értékelés jellege mentén különböznek. Az
aszinkronirányító (AI) stratégiát követő pedagógusokra inkább a formatív érté¬
kelés volt jellemző, míg az aszinkron-támogató (AT) stratégiát követőkre pedig
a szummatív értékelés.

3.2.1.2. Az alkalmazkodási mintázatok jellemzői
a rendelkezésre álló előfeltételek tükrében

A kérdőívben használt másik változócsoport a digitális oktatás feltételrendszerére
és tapasztalataira kérdezett rá. A felsorolt 28 tényezőből az adatredukció érde¬
kében feltáró faktoranalízist végeztünk. Az alfa faktoring eljárást választottuk,
melynek lényege, hogy maximalizálja a változók megbízhatóságát, illetve promax
forgatást alkalmaztunk, hiszen a mögöttes konstruktumok között feltételezhető
a kapcsolat. A Kaiser-Meyer-Olkin mutató értéke (0,871), illetve a Bartlett-teszt
eredménye (p < 0,001) alapjän elvégezhető a faktorelemzés. Összesen 7 faktort
hoztunk letre, amely az eredeti vältozöstruktüra varianciäjänak 62,86%-ät ma¬
gyarázza. A faktorok bemutatása során feltüntetünk egy-egy példa tételt, amely
jól illusztrálja az adott faktor elnevezését:

— Pedagógiai kompetenciák fejlődése (pl. , Fejlődtem a szakmai együttműködés
és kommunikáció területén.");

— Technológiai pedagógiai tudás fejlődése (pl. ,Fejlédtem abban, hogy hogyan
tudom a technológiai eszközöket pedagógiai célokra használni.");

— Kompetencia és infrastrukturális előfeltételek (tanuló/család) (pl. , A szülők
megfelelő digitális kompetenciával rendelkeznek abboz, hogy segítsék gyermekük
otthoni tanuläsät.”);

— Kompetencia &s infrastrukturälis elöfeltetelek (pedagögus/iskola) (pl.
„Elegendö infrastrukturalis hatterrelrendelkezem a digitälis munkarend hatékony
megvalösitäsähoz.”);

— Tanulási előfeltételek hiánya (pl. , A tanulók önállóan nem tudják értelmezni
a feladatokat, tanulnivalót.");