- Nincsenek nehézségek a meglévő/új digitális megoldások használatában/
bevezetésében.
A köznevelési kitöltők körében a meglévő megoldások használatának legnagyobb
akadályozó tényezői az időhiány (43,799 jelölte), illetve a pénzügyi források hiánya
(42,590 jelölte). Legkevésbé érzik gátló tényezőnek a köznevelésben a digitális
megoldásokkal járó kockázatokat (9,996 jelölte) és a szakmai ajánlások hiányát
(8.690 jelölte). A felsőoktatás esetében a legjelentősebb akadályozó tényezőként
az infrastrukturális és kompetenciabeli hiányokat (53,1-53,19 jelölte) jelölték meg
a pedagógusképzők. A közneveléshez hasonlóan a felsőoktatásnál is a kockázat
(19,6% jelölte) &s az ajänläsok hiänya (11,3%) amit legkevésbé éreztek akadályozó
tenyezönek a kitöltök. Ha összehasonlitjuk a ket alrendszert, akkor a közneve¬
lesi kitöltök egyedül a penzügyi forräsok hiänya, valamint az oktatäsi rendszer
tülzott bürokratizältsäga kapcsän läthatunk magasabb jelölesi aränyokat, mint
a felsőoktatás esetében. Minden más tényezőt a pedagógusképzők jelöltek meg
nagyobb arányban.
Ha az új megoldások bevezetését tekintjük, akkor viszonylag hasonló képet
kapunk. A köznevelésnél ugyanazok a gátló tényezők emelkednek ki, csak változó
arányban: pénzügyi források hiánya (47,596) és időhiány (39,796) a leginkább gátló
tényezők tekintetében és kockázat (9,790) és ajánlások hiánya (990) a legkevésbé
akadályozó tényezők kapcsán. A felsőoktatásban viszont az implementáció kapcsán
a kompetenciahiäny visszaszorult, bär toväbbra is magas (47,9%) és elsősorban az
infrastrukturälis hiänyossägok (54,2%) €s a penzügyi eröforräsok hiänya (48,4%)
válik meghatározóvá. A legkisebb arányban megjelölt tényezők továbbra is a kocka¬
zat (20,3%) és az ajánlások hiánya (10,496), ami jóval magasabb, mint a köznevelési
kitöltők körében. Az implementáció dimenzióját tekintve minden területen a
felsőoktatási kitöltők jelölték nagyobb arányban az egyes gátló tényezőket.
Az eredmények alapján úgy látszik, hogy a felsőoktatási kitöltők magabizto¬
sabban kezelik a már régebb óta meglévő megoldásokat, azonban az új megoldások
bevezetése kapcsán már kompetenciabeli hiányosságokat érzékelnek. A gátló
tényezők javarészt külső, rendszertényezőkből fakadnak (infrastruktúra, pénz,
idő). Mivel viszonylag kisebb százalékban jelölték azt az opciót a kitöltők, hogy
nincsenek nehezsegek (meglevö megoldäsoknäl a köznevelesi kitöltök 11,7%-a,
felsöoktatäsi kitöltök 8,3%-a; üj megoldäsoknäl a köznevelesi kitöltök 12,2%-a,
felsöoktatäsi kitöltök 8,9%-a), ezert arra következtethetünk, hogy a kitöltök je¬
lentős nehézségeket, gátló tényezőket élnek meg a mindennapi működésük során
a digitális megoldások használata és bevezetése területén.
Ha együttesen vizsgáljuk az alrendszerek és a régiók közötti különbségeket,
akkor az igazított rangtranszformáció folyamatára épülő varianciaanalízis első¬
sorban az alrendszerek közötti különbségeket mutat ki. Egy dimenzióban, az új
megoldások bevezetése kapcsán, a digitális megoldások bevezetésének szükséges¬