98 AZ OKTATASI SZEKTOR ALKALMAZKODASA A DIGITALIS TRANSZFORMACIO ..,
akkor az vélhetőleg hozzájárul a 21. századi kompetenciák digitális eszközökkel
támogatott fejlesztési képességeiknek a növekedéséhez is. A köznevelésben továbbá,
ha valakire minél inkább jellemző a hagyományos tudásátadásra épülő modell, az
a TPACK21 érték csökkenésével jár együtt. Az eredmények logikusan megerősítik
az egyes modellek sajátosságait is, hiszen a 21. századi képességek között szerep¬
lő együttműködés, csoportmunka jól visszaköszön az együttműködésre épülő
modell gyakorlatában, míg a kritikus gondolkodás szoros összefüggést mutat a
kutatásra épülő modell gyakorlatával. A regionális különbségek minimális szere¬
pet töltenek be ennek az összefüggésnek a magyarázatában (egyedül a köznevelés
esetében találtunk szignifikáns befolyásoló hatást a keleti és a központi régiók
ôsszehasonlitäsäban).
A 21. századi kompetenciák digitális eszközökkel támogatott fejlesztésének
jellemzői és ezek digitális oktatási stratégiákkal való fejlesztésének gyakorlata után
arra a kérdésre keressük a választ, hogy mindezeknek a sikeres implementációját,
illetve mindennapi gyakorlatban való alkalmazását milyen tényezők gátolják a
kitöltők véleménye szerint.
3.1.4. A 21. századi kompetenciák digitális eszközökkel támogatott
fejlesztésének gátló tényezői
A kérdőívünk keretében két kérdést tettünk fel a gátló tényezők feltárására. Az
első kérdés keretében arra kerestük a választ, hogy ilyen tényezők nehezítik a
meglévő digitális megoldások hatékony felhasználását a tanulási-tanítási folyamat
támogatására. A második kérdés ezzel szemben az új digitális megoldások hatékony
bevezetésére fókuszált. Mindkét kérdés esetén ugyanabból a listából választhattak
a kitöltők, egyszerűen be kellett jelölniük azokat a tényezőket, amelyek kapcsán
úgy vélték, hogy gátolják a kérdésben feltett folyamatokat. Az alábbi tényezőket
választhatták ki a kitöltők:
— Az intézmény infrastrukturális ellátottsága nem megfelelő.
— Pénzügyi források hiánya.
— Digitális pedagógiai kompetenciák hiánya.
— Bizonytalanság a digitális megoldások bevezetésének szükségességével
kapcsolatban.
— A digitális megoldásokkal és az általuk jelentett kockázatokkal kapcsolatos
félelem.
— Időhiány a digitális megoldások oktatási folyamatba való beépítéséhez.
— A hazai oktatási rendszer túlzott bürokratizáltsága.
— Hivatalos, szakmai ajánlások és egyértelmű utasítások hiánya.