OCR Output

3. EREDMÉNYEK 85

3.1.2. A pedagógusprofesszió képesség-ökoszisztémájának dinamikája
a 21. századi kompetenciák digitális eszközökkel támogatott fejlesztésének
képességén keresztül

Kérdőívünkben a képesség-ökoszisztémára vonatkozóan több kérdést is feltettiink.
Átfogóan arra voltunk kíváncsiak, hogy mi a véleménye a kitöltőknek arról, hogy
az iskola, mint ,munkáltatói oldal" (a pedagógusképzésben végzettséget szerzők
képességeinek első számú hasznosítója) visszajelzésekkel befolyásolja a felsőokta¬
tásban zajló pedagógusképzést. Ehhez kapcsolódóan két kérdést tettünk fel, ami
ennek a kérdéskörnek a fontosságát (Mennyire lenne fontos, szükségszerű ennek
megvalósítása?), illetve megvalósulását (Mennyire valósul meg ez jelenleg az Ön
tapasztalatai alapján?) vizsgálta 6 fokozatú skálán (1 — egyáltalán nem fontos/
egyáltalán nem valósul meg; 6 — nagyon fontos/teljes mértékben megvalósul). Ez¬
után arra kérdeztünk rá, hogy előfordult-e már a kitöltővel olyan, hogy valamilyen
konkrét visszajelzése vagy felsőoktatási kollégák által ellesett gyakorlata alapján
valahogyan módosult, vagy új elem beépülésével gazdagodott a pedagógusképzés.
Erre a válaszadók igen/nem választ adhattak (illetve minden esetben volt egy
nem tudom/nem szeretnék válaszolni opció). A kérdőívben ezután következett
a TPACK21-re vonatkozé blokk, majd egy újabb, ezúttal a TPACK21-re fóku¬
száló kérdés az ökoszisztémához köthetően. Ennél a kérdésnél a kitöltőknek azt
kellett megadniuk, hogy a TPACK21-re vonatkozóan milyen felkészítést kapott a
tanulmányai során (köznevelési kitöltő), illetve véleménye szerint milyen mérték¬
ben készítik fel a leendő pedagógusokat (felsőoktatási kitöltő). Három lehetőség
közül választhattak a kitöltők: alulképzett (nem kapott megfelelő felkészítést,
nem megfelelő a felkészítés), megfelelően képzett (megfelelő felkészítést kapott,
megfelelő felkészítést adnak) vagy túlképzett (túlképezték a pedagógusképzésben,
túlképezzük a pedagógusképzésben).

Az első két változót intervallum változóként kezelve az átlagokat adjuk meg a
regiök (ezuttal a NUTS2-es szintű bontásában) és az alrendszerek függvényében,
a másik két változónál az egyik kategória százalékos megoszlását tüntetjük fel
(gyakorlat módosulása esetén az igen választ adók százalékos arányát tüntetjük
fel, a TPACK21 fejlettség terén pedig az alulképzett kategóriát jelölők százalé¬
kos aránya látható). Az 5. táblázat foglalja össze az eredményeket. A táblázatban
mindkét alrendszer esetén vastagon jelöltük azt az értékét, amely a legmagasabb,
illetve aláhúzással, amely a legalacsonyabb az adott változó mentén.