OCR Output

3. EREDMÉNYEK 8I

az eszközhasználatra, illetve azok pedagógiailag tudatos felhasználására térünk
rá különböző nézőpontokbál.

Az eredmények bemutatásánál megjelenő harmadik fejezet nem a konkrét
kutatási kérdésekre épít, hanem azok szintetizálásával, egy esetelemzés eredményét
mutatja be, így komplex módon minden kutatási kérdés megjelenik. A konkrét
eset egy iskola példáját mutatja be, amelyről különböző adatforrásokból (adat¬
bázisok) és dokumentumokból (Pedagógiai Program, Digitális Fejlesztési Terv,
honlap) alakítottunk ki egy komplex képet, ezen keresztül pedig illusztrálhatjuk
az elméleti háttér során feltárt dinamikákat és az eredmények keretében bemu¬
tatott összefüggéseket.

3.1. A KEPESSEGFORMALAS ES KEPESSEGFELHASZNALAS DINAMIKAJA
AZ OKTATASI SZEKTORBAN

Az első kutatási kérdés keretében arra voltunk kíváncsiak, hogy hogyan alakul
a képességformálás és képességfelhasználás dinamikája az oktatási szektorban a
digitális transzformáció hatására. Ehhez szükséges volt, hogy egységesen kezeljük
a két alrendszert, a köznevelést és a felsőoktatást (pedagógusképzést). A köznevelés
elsősorban a képességfelhasználás színtereként jelenik meg (mint munkáltató, a
pedagógusképzés által fejlesztett kompetenciák hasznosítója), de ha figyelembe
vesszük a pedagógusok folyamatos szakmai fejlődésének irodalmában kiemelt
munkahelyi tanulás jelentőségét, akkor a köznevelési rendszer is a képességfor¬
málás rendszerének tekinthető. Ugyanígy, bár elsősorban a képességformálás
színtereként tekintünk a felsőoktatási szereplőkre, ugyanazok, az általuk fejlesztett
kompetenciák felhasználásra kerülnek a pedagógusképzés keretében is.

Az alrendszerek mellett a következő elemzések során a makro-perspektíva
figyelembevétele érdekében a regionális aspektust is elemezni fogjuk, feltárva,
vajon beszélhetünk-e a képesség-ökoszisztéma definíciójában megjelenő regionális
kapcsolódásról, sajátosságokról a pedagógusprofesszió tekintetében.

Az eredmények ismertetése során először bemutatjuk a képesség-ökoszisztéma
szemlélet kapcsán középpontba állított kompetenciát, a 21. századi kompetenciák
digitális eszközökkel támogatott fejlesztésének képességét, majd ennek a kompe¬
tenciának a percepcióját, dinamikáját elemezzük az alrendszerek és a regionális
aspektus tekintetében, illetve ehhez kapcsolódóan elemezzük és értelmezzük a
pedagógusok által használt digitális oktatási stratégiákat is.

A képesség-ökoszisztéma további leíró jellemzése érdekében bemutatjuk azokat
a gátló tényezőket, amelyeket a pedagógusok érzékelnek a digitális megoldások
implementációja és mindennapi használata során.