OCR Output

2. KUTATÁSMÓDSZERTAN 75

2.2.2. Minta

A bemutatott adatforrások különböző mintavételi eljárással, különböző mintákra
vonatkozóan tartalmaznak adatokat. Annak érdekében, hogy pontosan tudjuk
értelmezni az adatbázisokkal végzett vizsgálatok eredményét, fontos ismernünk,
hogy pontosan mi is az a minta, illetve populáció, amire vonatkoznak az adatok.

A DIOI alapvetően nem klasszikus kutatásként konceptualizálódott. A digitális
munkarendre való átállás keretében az ELTE PPK kutatói támogatni szerették
volna a köznevelésben dolgozó pedagógusokat. A számtalan rendelkezésre álló
digitális megoldás közüli informált választásban segített volna szeretni a kezdemé¬
nyezés, így egy közösségi értékelési gyakorlaton keresztül, az eredmények azonnali
elérhetővé tételével valósult meg az adatgyűjtés. Egy Google Forms kérdőíven
keresztül a kitöltő pedagógusok konkrét digitális megoldások értékelését végezték
el, az eredményeket pedig a Piktochart infografikan', a két rendszer dsszekété¬
sével azonnal meg is jelenítettük. A kérdőívet szakmai fórumokon, közösségi
hálózatokon terjesztettük. A pandémiához kapcsolódó médiafigyelem miatt ez a
kezdeményezés is előtérbe került, így vélhetőleg jóval több pedagógushoz eljutott.
Jelenlegi állapotában 1142 kitöltő adatai szerepelnek az adatbázisban. A kitöltő
pedagögusok 29,59% fövärosban, 26,53%-a megyeszekhelyen, 32,65%-a väros¬
ban, 11,22%-a pedig készségben vagy nagyközsegben tanít. A kitöltők többsége
(77%) ällami fenntartäsü intezmenyben oktat, 3% önkormänyzati, 9% egyhäzi,
5% alapitvänyi vagy magän, 4%-a pedig felsöoktatäsi fenntartäsü intezmenyben
dolgozik. Az oktatási profilt tekintve 2796 az alapfokú oktatás alsó tagozatán, 2990
a felső tagozaton, 1890 a középfokú általános oktatásban, 696 a középfokú szakmai
oktatásban dolgozik, 1999 pedig egyéb nevelési-oktatási tevékenységet végez (pl.
fejlesztőpedagógus, gyógypedagógus). A minta nem tekinthető reprezentatívnak,
de a kutatás nem is a pedagógusokról fogalmaz meg állításokat, az esetek itt gya¬
korlatilag az egyes eszközök (Czirfusz és mtsai., 2020).

A logikai sorrend miatt előrébb vesszük a DIO2 kutatást, amely a DIO1 foly¬
tatása és hasonló logikában készült. Itt, mivel már a járványhelyzetből fakadó
krízishelyzet (vagy legalábbis annak hirtelensége, azonnalisága) lecsengett, már
nem azonnali segítségnyújtás volt a hangsúly, hanem inkább a megalapozottabb,
részletesebb pedagógiai szempontú eszközhasználat értékelése. Továbbá nemcsak
a közösségi médiára hagyatkoztunk, hanem a KIR adatbázisa alapján elküldtük
minden intézmény vezetőjének, hogy ossza meg a kérdőívünket (és a kitöltési
eredményeket összegző infografikát) az intézményben dolgozó pedagógusokkal.
Egyúttal utaltunk a DIO1 kutatás eredményeire is, amelyeket így az iskolák

! A DIOI kutatás eredményeit összefoglaló infografika az alábbi linken érhető el: https://
create.piktochart.com/output/45101660-dio_report