OCR Output

70 AZ OKTATASI SZEKTOR ALKALMAZKODASA A DIGITALIS TRANSZFORMACIO ..,

saját kutatásunkat, amely az előzetes tervek alapján egy átfogó kérdőíves kutatás
lett volna. Közbeszólt azonban a pandémia és a nyomában bevezetett digitális
munkarend, veszélyhelyzeti távolléti oktatás. Ennek hatására döntöttünk úgy,
hogy beiktatunk egy előzetes kutatási szakaszt, amelyben kifejezetten a digitális
megoldások használatára, azok értékelésére fókuszáltunk. Az eredetileg terve¬
zett kérdőíves adatfelvétel tervezésekor így ezeket az eredményeket is fel tudtuk
használni. Tehát a második fázisban, értelmező perspektívában komplex meg¬
közelítésben (egyén, szervezet, technológia) vizsgáltuk a digitális transzformáció
összefüggéseit a köznevelés (pedagógusok, iskolák), illetve a pedagógusképzés
(pedagógusképzők, egyetemek) körében. Az adatok elemzése során folyamatosan
reflektáltunk az első szakaszban feltárt kontextuális tényezőkhöz, előzmények¬
hez. Az eredmények alapján azonosítottunk olyan intézményeket, amelyekről
különböző adatforrásokból rendelkezésre álló adataink is voltak, illetve további
adatforrásokat is be tudtunk szerezni (pl. Digitális Fejlesztési Terv). A harmadik
szakaszban feltáró logikában a kiválasztott eset részletes elemzése és értelmezése
történt meg, A negyedik, záró szakasz értelmező perspektívában a korábbi három
szakasz eredményeit összegezte. A harmadik és negyedik szakasz során folya¬
matosan iteráltuk a meglévő adatokat és folyamatos reflexióval éltünk a kutatási
folyamatra, illetve a multidiszciplináris perspektíva viszonylatában.

A kutatási stratégiában megjelenik a design logika. Az átfogó kutatást kevert
módszertani stratégia jellemzi, amelyet többszakaszos felépítésben (multiphase
design) terveztünk meg. A többszakaszos felépítés lehetővé teszi, hogy kombinál
juk az összetartó párhuzamos felépítést (convergent parallel design) — ez jellemző
a kutatás első fázisára —, és a magyarázó egymásra épülő felépítést (explanatory
sequential design) — ez pedig a masodik-negyedik szakaszra jellemzé (Creswell &
Clark, 2010; Creswell & Creswell, 2022; Kirdly és mtsai., 2014).

Az első szakaszban a másodelemzés logikája alapján korábbi adatbázisokat
(kvantitatív) és egyéb dokumentumokat elemeztünk (kvalitatív), amelyeket az
interpretáció során kapcsoltunk össze, hogy értelmezzük az oktatási szektor
rendszerkörnyezetét. A második szakasztól kezdve indul el a magyarázó egymásra
épülő szakasz, amely kvantitatív adatgyűjtéssel kezdődik (1. kutatás: eszközökre
fókuszáló kutatás első és második megvalósítása; 2. kutatás: átfogó kérdőíves
adatfelvétel), amelynek elemzése során azonosítottuk azokat az eseteket, amelyek
lehetséges fókuszai az esettanulmánynak. A következő szakaszban kvalitatív
logikában az esetelemzés zajlott (a kérdőíves adatok konkrét esetre vonatkozó
összegzése mellett honlapelemzést és dokumentumelemzést végeztünk). Végül
a kutatási eredményeket (másodelemzés, kvantitatív vizsgálatok, esettanulmány)
jelen kötetben összegeztük. A szakaszokat és főbb fókuszait, illetve a kutatási
kérdéseket az 5. ábra foglalja össze.