OCR
2. KUTATÁSMÓDSZERTAN Kötetünket úgy strukturáltuk, hogy a második részben részletesen bemutatjuk azokat az elméleti és technikai részleteket, amelyek a kutatás módszertanának megértéséhez szükségesek. Elsősorban a kutatási stratégiát, a felhasznált adatforrásokat, adatbázisokat és ehhez kapcsolódóan a mintavétel és a minta sajátosságait mutatjuk be részletesen. Ezek a részletek kiemelten fontosak a kutatás megismételhetősége szempontjából, illetve az eredmények értelmezését is 4rnyalhatjäk. Az itt bemutatott mérőeszközök rövidítésére az eredmények bemutatásánál folyamatosan hivatkozni fogunk. A projekt szempontjából annak kutatásmódszertani megközelítése is fontos tanulási lehetőségekkel és tapasztalatokkal bír. Míg az első fejezetben azt írtuk le, hogy , miért" csináltuk ezt a kutatást, addig a második fejezet a ,hogyan" kérdéskörével foglalkozik. 2.I. A KUTATÁSI STRATÉGIA, CÉLOK ÉS KÉRDÉSEK A kutatási stratégia keretét egy átfogó és egy specifikus kutatási kérdés adta, amely a kutatás tervezése során került meghatározásra. Ahogyan azt az elméleti fejezetben is kifejtettük, a kutatásunk fókuszában az a fő kérdés áll, hogy mi jellemzi a képességformálás és képességfelhasználás dinamikáját az oktatási szektorban, figyelembe véve a digitális transzformáció kibívásait. A kutatás során nemcsak egy alrendszerre fókuszálunk, hanem a pedagógus-professzió képesség-ökoszisztémája szempontjából elemezzük a kérdést, így egyaránt érintjük a pedagógusképzés, fek sőoktatás (képességformálás) világát és apedagógusok, tanárképzők munkahelyi környezetét (képességfelhasználás), ami jelen esetben a köznevelési intézményeket és a felsőoktatási intézményeket érinti. Interpretáció szintjén fókuszunkban vannak a diákok, illetve a tágabb tanulásipar szereplői is (kifejezetten az oktatástechnológiai vállalkozások), de közvetlen adatgyűjtéssel ezekre a szereplőkre jelen kutatás keretében nem látunk rá. Az átfogó kérdésünk mellett egy további, specifikusabb, a fő kérdést pontosító alkérdést is feltettünk az elméleti áttekintés alapján. Ennek keretében arra voltunk kíváncsiak, hogy ,bogyan alkalmazkodnak az egyének és az intézmények a munka és a tanulás változásaihoz a pedagógus professzió képesség-ökoszisztémájában", Az alkérdés pontosítja apedagógus-professzió képesség-ökoszisztémájának a fókuszát, illetve beemeli a kontextuális hatások (digitális transzformáció) fókuszát az egyéni és az intézményi alkalmazkodás