Diákok kapcsolata a technológiával
helyettesíti felerősíti átalakítja
3. ábra. A PIC-RAT mátrix.
(Kimmons és mtsai., 2020 alapjan saját szerkesztés)
Jól látható, hogy az oktatás területén alkalmazott modellek másfajta logikát
követnek, mint a TAM modellek. A technológiaintegráció és -elfogadás értelme¬
zéséhez azonban mindkét szemléletre szükség van: a szinteket leíró, pedagógiai
stratégiákat, tanulási környezetet és szereplőket figyelembe vevő leíró modellekre,
illetve az egyéni és szervezeti tényezőket leíró, a döntést befolyásoló mechanizmu¬
sok megértésére. Hasonló kutatási irányt fogalmaz meg Venkatesh (2022) is az
UTAUT modell kapcsán, bátorítva a kutatásokat arra, hogy további tényezőkkel
(egyéni jellemzők, technológia jellemzői, környezet jellemzői stb.) bővítsék a mo¬
dellt. Visszautalva Bagozzi (2007) kritikájára, ezeknek a módosításoknak akkor
lehet létjogosultsága, ha elméleti és empirikus tapasztalatokra építve kerülnek
beépítésre és ténylegesen mélyítik az eredeti modellt. Ennek fényében a következő
fejezetben a technológiaintegrációt meghatározó egyéni tényezők keretében a
pedagógusok digitális kompetenciáját bemutató modellekkel fogunk foglalkozni,
amelyek markánsan nem jelentek meg a korábbi modellekben, de fontos tényezői
lehetnek a technológiaintegráció és -elfogadás szempontjából. Az egyéni tényezők
után hasonló logikában a szervezeti tényezőket is áttekintjük.