Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000075/0000

Az oktatási szektor alkalmazkodása a digitális transzformáció kihívásaihoz

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Author
Horváth László
Title (EN)
Adaptation of the Education Sector to the Challenges of Digital Transformation
Field of science
ICT az oktatásban és a tanulásban / ICT in education and learning (12838), Oktatáspolitika / Education policy (12075)
Series
Metszéspontok
Type of publication
monográfia
022_000075/0038
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 39 [39]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000075/0038

OCR

I. ELMÉLETI HÁTTÉR 37 technológia és a feladat jellemzőit és ezen tényezők illeszkedése alapján jósolja be az egyéni teljesítményt. Jól látható, hogy a technológiaintegráció és -elfogadás modelljeinek gazdag tárházával rendelkezünk. A fent bemutatott (korántsem teljes körű) példák elsősorban a szociálpszichológia, döntéselmélet, marketing, fogyasztói magatartás, információs rendszerek területéről érkeztek. A következőkben megnézünk néhány speciális modellt, amely kifejezetten az oktatás világára specializálódott. 1.2.1.2. A tecbnológiaelfogadási modellek tapasztalatai az oktatás területén Az oktatás területére vonatkozóan számos kutatás foglalkozik a technológia integráció kérdéskörével. Természetesen ezekben a tanulmányokban is jelentős szerepet töltenek be a TAM modellek, de más elemek is megjelennek. Egy, a köznevelés területére fókuszáló átfogó szakirodalom-áttekintés (Horváth, Káplár-Kodácsy, és mtsai., 2020) egy olyan modellt azonosított a leggyakrabban használt elméletek köréből, amelyet jelen tanulmány keretében inkább az egyéni tényezők mentén, a pedagógusok digitális kompetenciája során fogunk tárgyalni. A közelmúltban megjelent szakirodalmi áttekintések alapján érzékelhető, hogy a TAM modellek használata az oktatásban erőteljesen a felsőoktatás területére fókuszál (hallgatók, oktatók), olyan technológiákat előtérbe helyezve, mint az e-learning, tanuläsmenedzsment-rendszerek vagy a mobiltanuläs (Or, 2023). Az általános és középfokú oktatás keretében Bakarman és Almezeini (2021) azt vizsgálták, hogy milyen tényezők befolyásolják a szaúdi diákok e-learning használatát. Az UTAUT modell alapján a várható teljesítmény hatását emelték ki, míg például a várható erőfeszítés nem bizonyult szignifikáns prediktornak a modellben. Szintén jelentős szerepe volt az elősegítő tényezőknek. A bevont változók a használati viselkedés varianciájának 87,690-át magyarázták. Tolba és Youssef (2022) a köznevelésben tanító pedagógusok körében végezték vizsgálatukat a távoktatás elfogadására vonatkozóan és sikeresen megerősítették az UTAUT modell elemeit. Kutatásukban az alapmodellt kiegészitették az énhatékonysäg és a technológiai énhatékonyság elemeivel. Nem találtak különbséget a nemek között, azonban különbség mutatkozott a munkatapasztalat függvényében: a pályakezdő pedagógusok magasabbra értékelték a modell elemeit. A felsőoktatásból is kiemelve néhány példát, Zacharis és Nikolopoulou (2022) hallgatók e-learning használati szándékát bejósló kutatásában sem bizonyult szignifikáns prediktornak a várható erőfeszítés. Érdemes még kiemelni a kutatásból, hogy a UTAUT2 modell egyes elemeit hogyan alakították a szerzők az oktatás világának sajátosságaihoz. A vizsgált kontextusban nem volt releváns az ár-értékre vonatkozó tételek felvétele, ezért inkább a tanulásba fektetett idő és erőfeszítés megtérülésére helyezték a hangsúlyt (learning value). Új elemként ke

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1867 px
Image height
2670 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
1.25 MB
Permalink to jpg
022_000075/0038.jpg
Permalink to ocr
022_000075/0038.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu