OCR Output

I. ELMÉLETI HÁTTÉR 3I

tanulásának keretét, illetve a szervezeti tanulás aspektusait a kutatásunk során,
amely ätszövi az oktatästechnolögiai üjitäsokröl valö gondolkodäsunkat. Ennek
megfelelően a technológia integráció és elfogadás modelljeinek bemutatása után, az
egyéni tényezők keretében elsősorban a pedagógusok (digitális) kompetenciáira, a
szervezeti tényezők esetében pedig a szervezeti tanulás aspektusaira fókuszálunk.

1.2.1. A technológiaintegráció és -elfogadás modelljei

A technológiaintegráció és -elfogadás kérdésköre kiterjedt szakirodalommal ren¬
delkezik. Az egyik meghatározó irány az új technológiák felhasználói elfogadását
magyarázó modellek területe. A következő alfejezetekben bemutatásra kerülnek
ezen modellek legfontosabb elméleti megközelítései, illetve a leggyakrabban hasz¬
nált modellek. A modellek bemutatását oktatáskutatási példákkal támasztjuk alá.

Kiindulópontként bemutatjuk Everett Rogers diffúzióelméletét, amely fon¬
tos kiindulópontja a következőkben bemutatott modelleknek is. Rogers (2003)
elméletében megjelennek közgazdaságtani, döntéselméleti szempontok, illetve
személyiségjegyekre alapuló megfontolások is. Folyamat szempontjából a modell
a tudásból indul ki, majd számba veszi a felhasználók meggyőzéséhez szükséges
elemeket (relatív előnyösség, kompatibilitás, komplexitás, kipróbálhatóság, meg¬
figyelhetőség). Ezen szempontok alapján születik meg a felhasználóban a döntés,
hogy az adott újítást átveszi vagy elutasítja. Ez nem egy egyszeri döntés a modell
apaján, hanem később felülvizsgálható, így beszélhetünk folytatólagos használatról
vagy kései átvételről, illetve ahasználat megszűnéséről és folytatólagos elutasításról.
Ezek a döntések az implementáció fényében, a mindennapi működés során szerzett
visszaigazolások alapján kerülnek meghozásra. Rogers személyiségjegyek alapján is
bemutatja az innovációk terjedését, klasszikus modelljében a Gauss-görbe mentén
osztja fel az innovációk átvétele szempontjából jellemezhető csoportokat: újítók,
korai átvevők, korai többség, kései többség, lemaradók. A modell egyes elemeit
mutatja az 1. ábra.