OCR
I. ELMÉLETI HÁTTÉR 13 foglalkoznia kell azokkal a diákokkal (és már azokkal az új munkavállaló tanárokkal is), akik az internet korszakában szocializálódtak (utalva, de itt még nem részletezve Prensky (2001) digitális bennszülött fogalmát). A könyv írásának évében (2023) nyarán több olyan osztatlan tanárképzésben részt vevő kolléga veheti át a diplomáját, akik 1997-98 körül születtek, illetve 2023 szeptemberében azok a tanulók lépnek be a köznevelési rendszer első osztályába, akik 2016—17 körül születtek. Egy 2016-ban született diák, aki 2023 szeptemberében kezdi meg az első osztályt, várhatóan 2035-ben fog érettségizni. Az oktatási rendszernek arra kell felkészítenie ezt a tanulót, hogy a 2035-ös világban, munkaerőpiacon tudjon boldogulni. Ennek megfelelően könyvünkben a digitális transzformációt kettős fókusszal értelmezzük. Egyrészt vizsgáljuk, hogy magára az oktatási rendszerre (a pedagógus professzióra) milyen hatást gyakorol, másrészt figyelembe vesszük, hogy hogyan hat a tágabb társadalmi-gazdasági folyamatokra és ezek a változások hogyan hatnak (vissza) az oktatási rendszerre. Az első fejezetben a digitális transzformáció társadalmi-gazdasági kontextusát tárjuk fel és elemezzük az oktatási rendszer kapcsán a pedagógus professzióra fókuszálva. Az első részfejezetben áttekintjük a digitális transzformáció fogalmát, majd ehhez kapcsolódóan, a tágabb társadalmi-gazdasági kontextus komplex értelmezése keretében kitérünk a kutatás fókuszában álló pedagógus professzióra. A második részfejezetben áttekintjük, hogy a digitális transzformáció milyen hatással van az oktatási szektorra, a pedagógus professzió értelmezésén keresztül. A harmadik részfejezetben kitérünk a COVID-19 járványhelyzet kapcsán világszerte megvalósuló iskolabezárások, veszélyhelyzeti távolléti oktatás és digitális munkarend sajátosságaira, a vizsgált témára gyakorolt hatására. 1.1.1. A digitális transzformáció kutatás fogalomrendszere A digitális transzformáció fogalma egyre nagyobb érdeklődésre tesz szert a kutatók körében, azonban egységes fogalomértelmezése és elhatárolása még nem alakult ki. A fogalom mellett kialakulóban van egy kutatási terület, amely a fogalom által lehatárolt jelenségek vizsgálatára irányul: digitális transzformáció kutatás (digital transformation research). Érdemes elkülönítenünk először is a digitizáció, digitalizáció és digitális transzformáció fogalmait. A digitizáció az analóg információ digitális formátummá való alakítását jelenti (például papíralapú kérdőívek helyett digitális kérdőívek használata). A digitalizáció alatt pedig azt értjük, hogyan bizonyos digitális megoldások megváltoztatják a már meglévő folyamatokat, ezáltal új lehetőségeket teremtve a szervezet számára (pl. elektronikus tanulmányi rendszer bevezetése). Végül ezen a vonalon haladva, a digitális transzformációt