Az aläbbi szöveg a Pilinszky 100/40 - Pilinszky Janos színházi és filmes víziója
ma című konferencián 2021. november 26-än elhangzott kerekasztal-beszélgetés
hanganyagänak szerkesztett ätirata. A beszelgetes resztvevöje volt Halmosi
Sándor költő, Jász Attila költő, Katona Imre rendező, Lábán Katalin rendező,
Mispál Attila filmrendező, Hafner Zoltán irodalomtörténész, a beszélgetést Sepsi
Enikő irodalom- és színháztörténész vezette.
Sepsi Enikő: A kerekasztal-beszélgetés keretében meghallgatjuk Halmosi Sándor
és Jász Attila néhány költeményét - olyan verseket választottunk, amelyekből ki¬
derül, mit jelent a szerzők számára Pilinszky költészete — és megnézzük a Csillag¬
hálóban film harmadik és negyedik részét, melyek mai vetítése valódi premiernek
tekinthető. Mindenekelőtt azonban röviden bemutatom a beszélgetés résztvevőit.
Jász Attila, a Csendes Toll néven publikáló kultúrindián és fényipari segédmun¬
kás, az Új Forrás folyóirat főszerkesztője, költő, esszéíró. Az évforduló kapcsán
legújabb számukban közölték Pilinszky néhány eddig publikálatlan levelét.
Halmosi Sándor szintén meghívott vendégünk, költő, műfordító, szerkesztő,
kiadóvezető — és matematikus. Szatmárnémetiben született, 2006 óta lakik Buda¬
pesten, korábban Stuttgartban élt. Eddig tíz kötete jelent meg, a legutóbbi, a Neretva,
egy apokrif trilógia második darabja, a Napszálkák után. A trilógiát a Katharok
zárja majd.
Katona Imre színházi rendező, dramaturg. Az Egyetemi Színpadon kezdte pá¬
lyafutását, tíz éven át az Universitas Együttes művészeti vezetőjeként tevékenykedett.
Bejárta Európa kísérleti színházi fesztiváljait, 1985-ben pedig létrehozta az első
magyarországi professzionális alternatív színházi műhelyt, a Gropius Stúdiót,
amelyet később politikai okokból fölszámoltak. Ezt követően Olaszországban dol¬
gozott, majd a Soproni Petőfi Színház rendezője, vezető dramaturgja lett, és oktatott
a Színház- és Filmművészeti Egyetemen. Katona Imre állította színpadra a KZ¬
oratórium című Pilinszky-darabot 2014-ben, a Nemzeti Színházban.