OCR Output

N. MANDL ERIKA

A darab izgalmas játéklehetőségeket hordozó megoldása, hogy a címszereplő Kozma
mindig azzá a férfivá változik, akinek az asszonyok látják." A Pilinszky-hatás egyértel¬
műen tetten érhető az 1988-as előadás műsorfüzetében, ahol Pilinszky János Kániku¬
la"? című verse is olvasható." A tárgyalt előadások további érdekessége, hogy színészi
alakítások is összekötik ezeket az egymásra ható produkciókat és alkotókat (Molnár
Piroska a kaposvári Ördögök [1975] és a kaposvári Kozma [1986], Reviczky Gábor a ka¬
posvári Ördögök és a budapesti Kozma [Pesti Színház, 1988], Törőcsik Mari pedig
szintén a budapesti Kozma és Pilinszky Síremlék-adaptációjának INépszínház, 1978]
egyaránt kulcsszereplője volt). Tehát a már említett sokrétű egymásra hatás a szerep¬
értelmezéseken, a típus- és játékstílus-vándorlásokon keresztül is működhetett a kor¬
szak meghatározó kísérletező színházai, a kortárs drcrámaírók és Pilinszky darabkisér¬
letei között.

rendezte Ács János), Molnár Piroska, Pogány Judit és Máté Gábor

72 Vö. uo., 878.

73 „A kardvirágok hegye véres, / gyors pengéjük szemembe vág. / Miféle forrón ömlő vér ez? / Véres
lesz tőlem a világ. / Mi közöm e vad ütközethez? / Sötéten izzó alkohol, / elömlik, máglyát, tüzet
tervez / az ég, a légies pokol./

A fák között, a fű tövében / árnyékok mérges füstje száll. / Konok kegyetlen szenvedéllyel / gyil¬
kol és gyujtogat a nyár." Pilinszky János: Kánikula, Pilinszky János összegyűjtött versei. Trapéz
es korlat (1940-46), https://mek.oszk.hu/01000/01016/01016.htm (Letöltes: 2022. januär 15.)

”* Kornis Mihäly: Kozma, Pesti Szinhäz, 1988. februär 11., müsorfüzet, OSZMI Szinlaptär/Gyn.

1341, 3.

¢ 170 ¢