Ugrás a tartalomra
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
BejelentkezésRegisztráció
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Előnézet
022_000072/0000

Pilinszky János színházi és filmes víziója ma

  • Előnézet
  • PDF
  • Metaadatok mutatása
  • Permalink mutatása
Cím (EN)
The Theatrical and Cinematic Vision of János Pilinszky Today
Tudományterület
Irodalomelmélet, összehasonlító irodalomtudomány, irodalmi stílusok / Literary theory and comparative literature, literary styles (13021), Előadóművészet (zene, színháztudomány, dramaturgia) / Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy) (13051)
Sorozat
Károli könyvek. Tanulmánykötet
Tudományos besorolás
tanulmánykötet
022_000072/0170
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Oldal 171 [171]
  • Előnézet
  • Permalink mutatása
  • JPG
  • TIFF
  • Előző
  • Következő
022_000072/0170

OCR

PILINSZKY JÁNOS SZÍNHÁZI ESSZÉINEK ÉS DRAMATURGIÁJÁNAK HATÁSA PILINSZKY JÁNOS SZÍNMŰVEINEK HATÁSA Fontos szót ejteni Pilinszky János színműveinek hatásáról is. Leginkább síremlék-dramaturgiája vált archetipikussá a magyar drámatörténetben, és átvándorolt más szerzők drámáiba is." A fontos kortársi hatásként továbbélő síremlék-dramaturgia megteremtette a magyar drámairodalomban a világháborúk utáni szorongásélmény , csendjét" (Gyerekek és katonák, Pécsi Nemzeti Színház, 1981)." Kornis Mihály darabjai közül különösen a Kozma című darabban ismerhetők fel ezek a dramaturgiai elemek, amit 1986-ban Kaposváron (rendező Ács János), 1988-ban a Pesti Színházban (rendező Horvai István) mutattak be. Tarján Tamás értékelése szerint a Kozma nemzedéki önértelmezésnek is tekinthető, az ekkor negyvenes éveiben járó magyar drámaíró nemzedék (Bereményi, Nádas stb.) közös tapasztalatát, formai jegyeit is magán viseli, kifejtve vagy utalásszerűen jellemezve a színpadra állított kort és történelmi előzményeit (1956, prágai tavasz stb.)."? A kaposvári bemutatót erősítette, hogy Ács és Kornis ugyanabba a művésznemzedékbe tartozott, és mindkettőjüket a korszak érvényes színpadi megjelenítésének igénye vezette." Kornis harmadik színműve a nyolcvanas években, egy Balaton-parti zárt üdülő strandján játszódik, ahol a hőségben három özvegy napozik, mígnem egy titokzatos, Kozma nevű jövevény kétértelmű kérdéseire vallani kezdenek titkaikról, melyek történelmi eseményekhez is kapcsolódnak. A nők hozzátartozói az állami irányításban lévő férfiak voltak. A színpadi tér a konszolidációs időszak felszíni békés jelenségvilágának és áldozatainak feszültségeket hordozó közös színpadává tágul. Az ártatlanul szenvedők , egyperces" haldoklásaikkal hullanak el ahárom nő körül, akik látszólag a védettek kasztjába tartoznak. Kozma egy sofőrfülke tetején lép ki a térbe, képletesen ő hozza az áldozati oldal árnyalakjait. A mozgalmi özvegyek benne ismerik fel elhalálozott férjüket. Radnóti Zsuzsa szerint az előadások azt is felmutatták, hogy az özvegyek mindhárman kiváltságos helyzetük áldozatai is." A szinpadi valtozatok tobbjelentést latvanyos némajelenetei és csendjei is ezt a maganyosan hordozott terhet fejezik ki. Az áldozatok nem realizálják saját áldozatiságukat. §7 Kintli Borbála: A csillagok mozgásának esztétikája — Pilinszky János színháza, VIII. EMV - Esztétika — Mi végre?, konferencia, Budapest, ELTE BTK Esztétika Tanszék, 2015. http:// emvkonferencia.blog.hu/2015/04/27/kintli_borbala_a_csillagok_mozgasanak_esztetikaja_ pilinszky_janos_szinhaza (Letöltés: 2021. augusztus 25.); vö. Visky András: Az eltűnt valóság nyomában, 71-81; Prontvai Vera: Barakkból a végtelenbe. Pilinszky színházeszménye és Visky András Caravaggio terminál című drámája, Vigilia, LXXXI. évf., 2016/10, 745—751. 68 Vö. Maczák: Papírdarabok, 172; Kintli Borbála: A csillagok mozgásának esztétikája. ® Tarjan Tamas: Kihantolas, Népszabadsdg. XXXII. évf., 1988. februar 23., 3. 70 V6. Kiss Gabriella: Acs Janos: Munkdsoperett, 1985. http://theatron.hu/philther/munkasoperett/ (Letöltés: 2021. november 20.) 7. Radnóti Zsuzsa: Ki vagy te. Kornis Mihály drámáiról, Jelenkor, XXVII. evf., 1984/10, 877-878; vö. Radnóti Zsuzsa: Gyerekek és katonák. Pilinszky János, a drámaíró, in uő: Cselekvés-nosztalgia, Budapest, Magvetö, 1985, 97-121. + 169 »

Szerkezeti

Custom

Image Metadata

Kép szélessége
1867 px
Kép magassága
2671 px
Képfelbontás
300 px/inch
Kép eredeti mérete
1.28 MB
Permalinkből jpg
022_000072/0170.jpg
Permalinkből OCR
022_000072/0170.ocr

Linkek

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Elérhetőség

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

BejelentkezésRegisztráció

Bejelentkezés

eduId Login
Elfelejtettem a jelszavamat
  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde