PILINSZKY JÁNOS SZÍNHÁZI ESSZÉINEK ÉS DRAMATURGIÁJÁNAK HATÁSA
PILINSZKY JÁNOS SZÍNMŰVEINEK HATÁSA
Fontos szót ejteni Pilinszky János színműveinek hatásáról is. Leginkább síremlék-dra¬
maturgiája vált archetipikussá a magyar drámatörténetben, és átvándorolt más szer¬
zők drámáiba is." A fontos kortársi hatásként továbbélő síremlék-dramaturgia megte¬
remtette a magyar drámairodalomban a világháborúk utáni szorongásélmény
, csendjét" (Gyerekek és katonák, Pécsi Nemzeti Színház, 1981)." Kornis Mihály da¬
rabjai közül különösen a Kozma című darabban ismerhetők fel ezek a dramaturgiai
elemek, amit 1986-ban Kaposváron (rendező Ács János), 1988-ban a Pesti Színházban
(rendező Horvai István) mutattak be. Tarján Tamás értékelése szerint a Kozma nem¬
zedéki önértelmezésnek is tekinthető, az ekkor negyvenes éveiben járó magyar drá¬
maíró nemzedék (Bereményi, Nádas stb.) közös tapasztalatát, formai jegyeit is magán
viseli, kifejtve vagy utalásszerűen jellemezve a színpadra állított kort és történelmi
előzményeit (1956, prágai tavasz stb.)."? A kaposvári bemutatót erősítette, hogy Ács és
Kornis ugyanabba a művésznemzedékbe tartozott, és mindkettőjüket a korszak érvé¬
nyes színpadi megjelenítésének igénye vezette." Kornis harmadik színműve a nyolcva¬
nas években, egy Balaton-parti zárt üdülő strandján játszódik, ahol a hőségben három
özvegy napozik, mígnem egy titokzatos, Kozma nevű jövevény kétértelmű kérdéseire
vallani kezdenek titkaikról, melyek történelmi eseményekhez is kapcsolódnak. A nők
hozzátartozói az állami irányításban lévő férfiak voltak. A színpadi tér a konszolidáci¬
ós időszak felszíni békés jelenségvilágának és áldozatainak feszültségeket hordozó
közös színpadává tágul. Az ártatlanul szenvedők , egyperces" haldoklásaikkal hullanak
el ahárom nő körül, akik látszólag a védettek kasztjába tartoznak. Kozma egy sofőrfül¬
ke tetején lép ki a térbe, képletesen ő hozza az áldozati oldal árnyalakjait. A mozgalmi
özvegyek benne ismerik fel elhalálozott férjüket. Radnóti Zsuzsa szerint az előadások
azt is felmutatták, hogy az özvegyek mindhárman kiváltságos helyzetük áldozatai is."
A szinpadi valtozatok tobbjelentést latvanyos némajelenetei és csendjei is ezt a maga¬
nyosan hordozott terhet fejezik ki. Az áldozatok nem realizálják saját áldozatiságukat.
§7 Kintli Borbála: A csillagok mozgásának esztétikája — Pilinszky János színháza, VIII. EMV - Esz¬
tétika — Mi végre?, konferencia, Budapest, ELTE BTK Esztétika Tanszék, 2015. http://
emvkonferencia.blog.hu/2015/04/27/kintli_borbala_a_csillagok_mozgasanak_esztetikaja_
pilinszky_janos_szinhaza (Letöltés: 2021. augusztus 25.); vö. Visky András: Az eltűnt valóság
nyomában, 71-81; Prontvai Vera: Barakkból a végtelenbe. Pilinszky színházeszménye és Visky
András Caravaggio terminál című drámája, Vigilia, LXXXI. évf., 2016/10, 745—751.
68 Vö. Maczák: Papírdarabok, 172; Kintli Borbála: A csillagok mozgásának esztétikája.
® Tarjan Tamas: Kihantolas, Népszabadsdg. XXXII. évf., 1988. februar 23., 3.
70 V6. Kiss Gabriella: Acs Janos: Munkdsoperett, 1985. http://theatron.hu/philther/munkasoperett/
(Letöltés: 2021. november 20.)
7. Radnóti Zsuzsa: Ki vagy te. Kornis Mihály drámáiról, Jelenkor, XXVII. evf., 1984/10, 877-878;
vö. Radnóti Zsuzsa: Gyerekek és katonák. Pilinszky János, a drámaíró, in uő: Cselekvés-nosztal¬
gia, Budapest, Magvetö, 1985, 97-121.