Direkt zum Inhalt
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Suche
  • OA Kollektionen
  • L'Harmattan Archive
Deutschde
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Magyarhu
AnmeldenRegistrieren
  • Buch Übersicht
  • Seite
  • Text
  • Metadaten
  • Clipping
Vorschau
022_000072/0000

Pilinszky János színházi és filmes víziója ma

  • Vorschau
  • PDF
  • Zeige Metadaten
  • Permanenten Link anzeigen
Title (EN)
The Theatrical and Cinematic Vision of János Pilinszky Today
Field of science
Irodalomelmélet, összehasonlító irodalomtudomány, irodalmi stílusok / Literary theory and comparative literature, literary styles (13021), Előadóművészet (zene, színháztudomány, dramaturgia) / Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy) (13051)
Series
Károli könyvek. Tanulmánykötet
Type of publication
tanulmánykötet
022_000072/0165
  • Buch Übersicht
  • Seite
  • Text
  • Metadaten
  • Clipping
Seite 166 [166]
  • Vorschau
  • Permanenten Link anzeigen
  • JPG
  • TIFF
  • zurück
  • Weiter
022_000072/0165

OCR

N. MANDL ERIKA Ez azért is lényeges, mert Pilinszky is e — Sepsi Enikő egyik tanulmányában is említett — kihagyásos dramaturgiát használta színműveiben.? Ascher Tamás rendezése a mű kortársi érvényességét kereste, és a tőle megszokott kompozíciós készséggel és atmoszférateremtő erővel nyúlt ehhez a műhöz is. A rendezésben , a megtartás és a megtartáson belül az elmozdítás" az uralkodó, a jellemző." Ascher Tamás Camus és Wajda értelmezésétől eltérően azt érezte ,izgalmasnak és aktuálisnak, amit ez a mű a csoportalakítás, a politikai szervezkedés igényeiről, mozgatórugóiról, belső szerkezetéről feltár, hogy ki miért csatlakozik valamilyen szervezethez, hogy ez a szervezet miként működik, s miként romlanak, torzulnak el a szervezkedés eredetileg igazolható, nemesnek tetsző céljai"." A politikai-társadalmi mondandón túl a rendező a regény , lázas, víziókkal teli" atmoszféráját is magáénak érezte. Az Ördögök rendezése közben határozta el, hogy saját korábbi színházi gyakorlatához képest is , másfajta, őszintébb színházat" próbál csinálni.? Úgy érezte, hogy stilizálási törekvéseivel csak , üdén ravaszkás színházi érdekességet" hozott létre, de szerette volna , jobban megközelíteni a valóság zűrzavarát és brutalitását" és ennek a lehetőségét megtalálta Dosztojevszkij művében. Ascher Tamás utóbbi elképzelései összecsengenek Andrzej Wajda gondolataival, mely szerint , Dosztojevszkij alakjai tele vannak következetlenséggel, ellentmondó szenvedélyekkel. [...] Minden egyes színpadon lezajló jelenetnek ez kell, hogy megadja a ritmusát: a zuhanás és az őrület". Összegezve: Ascher Tamás ,egy a filmhez közelítő, naturálisabb játékstílus [...] lehetőségeit" kereste, ,a színészi létezésnek egy eredetibb, intenzívebb, hazugságmentesebb formáját"." Az előző gondolatok részben összecsengenek Pilinszky János azon írásaival, ahol a , jelenlét színházáról", a színészi jelenlét másfajta minőségéről értekezik." Ugyanakkor Pilinszky színházi víziója jelentősen eltávolodik attól a nyersebb, naturálisnak is mondható játékmódtól, amit Ascher Tamás említ az Ördögökben használt játékmód kapcsán. Valójában Ascher Tamás finom stilizációi, ritmusjátékai, groteszkbe hajló jelenetszerkesztései, kimerevített jelenetképei, látványkompozíciói találkoznak Pilinszky elképzeléseivel is, még akkor is, ha alapvetően más színházi formákban gondolkodtak." 39 Sepsi: Színre vitt drámák. 9 Sziládi: Jegyzetek, 10. “ Ascher Tamas hozzászólása, in Mihályi Gábor: Ördögök, in uő: A Kaposvár-jelenség, Budapest, Múzsák, 1984, 438. 2 Vö. Spiró György: Ket fiatal rendezö, Nagyvilag, XX. évf., 1975/5, 782-785. 8 Dosztojevszkij-Wajda: Ördögök. Az előadás müsorfüzete, 7. # Uo. 15 Vö. Pilinszky: Ismét a szinhäzrél, 629-630. 16 Vö. uő: Korunk színházáról, in uő: Esszek, cikkek, 437-439. e + 164 +

Strukturell

Custom

Image Metadata

Bild Breite
1867 px
Bild Höhe
2671 px
Bild Auflösung
300 px/inch
Dateigröße
1.14 MB
Permalink zum JPG
022_000072/0165.jpg
Permalink zur OCR
022_000072/0165.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

AnmeldenRegistrieren

Benutzeranmeldung

eduId Login
Ich habe mein Passwort vergessen
  • Suche
  • OA Kollektionen
  • L'Harmattan Archive
Deutschde
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Magyarhu