OCR
N. MANDL ERIKA Ez azért is lényeges, mert Pilinszky is e — Sepsi Enikő egyik tanulmányában is említett — kihagyásos dramaturgiát használta színműveiben.? Ascher Tamás rendezése a mű kortársi érvényességét kereste, és a tőle megszokott kompozíciós készséggel és atmoszférateremtő erővel nyúlt ehhez a műhöz is. A rendezésben , a megtartás és a megtartáson belül az elmozdítás" az uralkodó, a jellemző." Ascher Tamás Camus és Wajda értelmezésétől eltérően azt érezte ,izgalmasnak és aktuálisnak, amit ez a mű a csoportalakítás, a politikai szervezkedés igényeiről, mozgatórugóiról, belső szerkezetéről feltár, hogy ki miért csatlakozik valamilyen szervezethez, hogy ez a szervezet miként működik, s miként romlanak, torzulnak el a szervezkedés eredetileg igazolható, nemesnek tetsző céljai"." A politikai-társadalmi mondandón túl a rendező a regény , lázas, víziókkal teli" atmoszféráját is magáénak érezte. Az Ördögök rendezése közben határozta el, hogy saját korábbi színházi gyakorlatához képest is , másfajta, őszintébb színházat" próbál csinálni.? Úgy érezte, hogy stilizálási törekvéseivel csak , üdén ravaszkás színházi érdekességet" hozott létre, de szerette volna , jobban megközelíteni a valóság zűrzavarát és brutalitását" és ennek a lehetőségét megtalálta Dosztojevszkij művében. Ascher Tamás utóbbi elképzelései összecsengenek Andrzej Wajda gondolataival, mely szerint , Dosztojevszkij alakjai tele vannak következetlenséggel, ellentmondó szenvedélyekkel. [...] Minden egyes színpadon lezajló jelenetnek ez kell, hogy megadja a ritmusát: a zuhanás és az őrület". Összegezve: Ascher Tamás ,egy a filmhez közelítő, naturálisabb játékstílus [...] lehetőségeit" kereste, ,a színészi létezésnek egy eredetibb, intenzívebb, hazugságmentesebb formáját"." Az előző gondolatok részben összecsengenek Pilinszky János azon írásaival, ahol a , jelenlét színházáról", a színészi jelenlét másfajta minőségéről értekezik." Ugyanakkor Pilinszky színházi víziója jelentősen eltávolodik attól a nyersebb, naturálisnak is mondható játékmódtól, amit Ascher Tamás említ az Ördögökben használt játékmód kapcsán. Valójában Ascher Tamás finom stilizációi, ritmusjátékai, groteszkbe hajló jelenetszerkesztései, kimerevített jelenetképei, látványkompozíciói találkoznak Pilinszky elképzeléseivel is, még akkor is, ha alapvetően más színházi formákban gondolkodtak." 39 Sepsi: Színre vitt drámák. 9 Sziládi: Jegyzetek, 10. “ Ascher Tamas hozzászólása, in Mihályi Gábor: Ördögök, in uő: A Kaposvár-jelenség, Budapest, Múzsák, 1984, 438. 2 Vö. Spiró György: Ket fiatal rendezö, Nagyvilag, XX. évf., 1975/5, 782-785. 8 Dosztojevszkij-Wajda: Ördögök. Az előadás müsorfüzete, 7. # Uo. 15 Vö. Pilinszky: Ismét a szinhäzrél, 629-630. 16 Vö. uő: Korunk színházáról, in uő: Esszek, cikkek, 437-439. e + 164 +