OCR Output

PILINSZKY JÁNOS SZÍNHÁZI ESSZÉINEK ÉS DRAMATURGIÁJÁNAK HATÁSA

képes szemlélni bármely alkotó, , egyszerre kritikával és szeretettel". Utóbbit
érthetjük egy színészi alakformálásra vagy egy rendezői közelítésre is. Színikriti¬
káiban is gyakran felhívja a figyelmet azokra az előadásbeli mozzanatokra, ahol az
alkotó e , jézusi pillantással" volt képes közelíteni szerepéhez alakjai formálása
közben. Pilinszkyt leginkább az ilyen előadások érdekelték. Már színdarabjai meg¬
írása után született az Ismét a színházról című írás, ahol a színpadi tér és idő
törvényeiről, a színpadi jelenlét lényegéről ír: ,a színház [...] nem azonos a való
világgal, de sűrített terében és idejében képes a maga külön nyelvén és a maga külön
jelenlétének erőterében életünk egy-egy töredékét is kivételes módon abszolutizál¬
ni, mélyebb, időtlenebb és titkosabb összefüggéseiben südvözítenix."" A színészek
játékában is mindig ezt a színpadi igazságot, jelenlétet kereste.

IRODALMI ÉS FILMES HATÁSOK

A Pilinszkyre nagy hatást tett szerzők közül az következő tanulmányrészben Dosz¬
tojevszkijt szeretném kiemelni. Míg Samuel Beckett művei inkább formailag hatot¬
tak rá, főleg a tér- és időkezelésben, Dosztojevszkij műveinek témái, gondolatvilága,
különösen a bűn és a bűntudat, bűnbánat regénybeli, majd későbbi filmes és szín¬
házi értelmezései szinte egész alkotói időszaka alatt foglalkoztatták, többször újra¬
olvasta Dosztojevszkij műveit. Talán Bach művészetével tudott hasonlóképpen
azonosulni, Bachról szóló tanulmányai hasonlóan bensőségesek: , Bach hallgatásá¬
nak nincsenek hangulati feltételei. Ez azonban épp erejét jelenti. Bach olyan erős,
mint az égbolt. [...] Bármilyen állapotomban, hangulatomban, szükségemben kö¬
zelíthetek hozzá." Pilinszky viszonylag nagyszámú esszét szán Dosztojevszkijnek.
A Visconti és Dosztojevszkij című tanulmány, bár nem a színházhoz kapcsolódik,
mutatja, hogy Pilinszkyt egész alkotói pályáján foglalkoztatta, hogy Dosztojevszkij
kérdései, problémái, hite és alakjai hogyan hatnak saját kora környezetében, példá¬
ul a kortárs filmben, Visconti Milánójában, 1960-ban." Előzmény: A Fehér éjszakák
című film kiindulópontja is az, miképp viselkedne egy Dosztojevszkij-hős 20. szá¬
zadi környezetbe átültetve. Pilinszky Visconti Rocco és fivérei című — az olasz

=
a

s Az elébe került szívvel — legyen az Karamazov Iván, Anna Karenina — tökéletesen egyedül kíván
maradni, mintha a világon rajtuk kívül semmi egyéb nem volna." Pilinszky János: Tűnődés az
evangéliumi esztétikáról, in uő: Esszék, cikkek, 127.

Pilinszky János: Ismét a színházról, in uő: Esszék, cikkek, 629.

Uö: Vallomás Bachról [Hangfelvétel, Magyar Rádió, 1966], in uő: Publicisztikai írások, szerk.,
jegyz. Hafner Zoltan, Budapest, Petöfi Irodalmi Müzeum, 2010. https://konyvtar.dia.hu/html/
muvek/PILINSZKY/pilinszky00373/pilinszky00666/pilinszky00666.html (Letöltes: 2021. szep¬
tember 25.)

U6: Visconti és Dosztojevszkij, in uő: Esszék, cikkek, 123.

=
S

«159 »