PILINSZKY JÁNOS, A SZÍNIKRITIKUS
társadalmi, intellektuális és morális emelkedésre ösztönöz valamennyiünket. És
ugyanakkor milyen egyszerű és örök is a mondanivalója! Például a Lear királyé:
»Boldogok, akik sirnak [...]«”*° , Merjük kimondani: ha nem is katolikus, Arthur
Miller vallásos szerző. Főhőse is azért pusztul el, mert érzi bűnét."
Csodálatos, hogy kétezer év után is milyen kevéssé vagyunk keresztények, s mennyi¬
re azok vagyunk! Mióta Jézus meghozta véghetetlenül szelíd áldozatát, megváltozott
a tragédia fogalma, a vereség jelentése. Blanche, akinek bukását aligha lehet menteni,
épp tökéletes vereségével szerez győzelmet. A nyers erőszak nyers tényeinek kezéből
Jézus az áldozati bárány képében örökre kimentette a világot. S ez épp nem jelent
pesszimizmust, a vereség szomjúhozását. Sőt, még csak a gyengeség felmentését se
jelenti, hanem minden erőszak, nyerseség végleges elítélését. Bizalmat jelent, végső
bizalmat a jóság eljövetelében, mely természetes szállása lesz végre mindannak, ami
szép és szeretetre méltó az életünkben.
Túl a könyörtelen tényeken ezt az elnémíthatatlan reményt kell meglátnunk ebben
a végsőkig kiélezett, tehát nagyon is szomjúhozó és várakozó műben, s akkor nem is
a legméltatlanabbra figyeltiink.”
Míg a költészetről a legtöbbször alkotóként ír, a színház esetében elsősorban
mint néző-befogadó jelenik meg a szövegben. , Érdemes hát közösen eltűnődnünk
azon: mit ér a darab? Hol a helye? Mit jelent számunkra emberi és művészi
mondanivalója?"?? , De ami minket leginkább megindított az az, hogy a modern
színpadot kedvelő mai közönség milyen mohó szomjúsággal fogadta az anyaság¬
nak már-már szentségig emelt, ősi és örökre kísértő eszményítését."?" ,, Mennyi¬
vel stílusosabb lenne, ha a közönség egyszerű lócákon ülve, magasított színpad¬
ról hallgatná az előadást, természetes délutáni és alkonyati világításban, ahogy
a középkori misztériumjátékokat volt szokás előadni tér és dóm zavartalan ke¬
reteben.””
Amint Tüskes Tibor megjegyzi, Pilinszky ,,[a] lirat dramanak ällitja es viszont”.”°
Kérdés, mit ért drcrámán és mit költészeten. A dráma feszültségre utal, a költészet
pedig nem pusztán a lírára, hanem arra az általános értelemben vett művészetre,
20 U6: Lear kiraly, 331-332.
21 U6: Pillantds a hidrél, 132.
» U6: A vágy villamosa, 211.
3 U6: Pillantds a hidröl, 132.
4 U6: Az anyaszív drámája, 160.
Uô: Johanna a mäglyän, 341.
6 Tüskés Tibor: Pilinszky János, IV., Jelenkor, XXIX. évf., 1986/2, 152.