OCR
PILINSZKY JÁNOS, A SZÍNIKRITIKUS 5. A Lear király az Új Emberben jelent meg 1964. június 14-én, Shakespeare klasszikus remekművéről és egy a Vígszínházban látott angol előadás tükrében a nemzeti színházbeli előadásról íródott. 6. A Johanna a máglyán az Új Emberben jelent meg 1964. augusztus 16-án, Paul Claudel - Arthur Honegger Johanna a maglyan cimü oratöriumäröl szöl, melyet Szinetár Miklós rendezett a Szegedi Szabadtéri Játlékok keretén belül." Pilinszky a hatvanas évek első felében nem túl gyakran, de viszonylagos rendszeresen írt színházi bemutatókról és drámákról az Új Ember hasábjain, illetve egy ízben a Jelenkorban. A terjedelmi keret is befolyásolhatta a cikkek hosszát, hiszen az Új Ember című hetilap ekkor négy oldal terjedelmű volt, cikkenként csupán ket flekk ällt a rendelkezesere (3600-4000 leütes).'? A bemutatök többsége — összesen négy — a Madách Színházban került színre, egy a Szegedi Szabadtéri Játékokon, további egy cikkben szemlézi és össze is hasonlítja a Royal Shakespeare Company budapesti vígszínházbeli vendégjátékában és a Nemzeti Színház produkciójában látott Lear királyt. Az előadáskritikák közös jellemzője, hogy nem klasszikus értelemben vett színikritikák, példának okáért nem az előadás konkrétumaival foglalkoznak, legtöbbször nem derül ki, kik az alkotók, a szereplők, néha még az sem, melyik színház adta. A hiányzó adatokat a színházi adattárból visszakeresve" utólag rekonstruálhatjuk, mit, hol, kinek a rendezésében láthatott Pilinszky. A legszélsőségesebb példa a Shakespeare Lear királyáról írt összehasonlító elemzése. (Nem derül ki a szereposztás, a rendezés, a díszlettervező és a jelmeztervező neve, pedig a rendező Marton Endre volt, a címszerepet Básti Lajos játszotta, míg Lear lányait: Törőcsik Mari, Máthé Erzsi és Berek Kati, de a további szereplők között feltűnik Sinkovits Imre, Major Tamás, Kállai Ferenc, Bitskey Tibor neve is.) Ráadásul ez Pilinszky szerkezeti szempontból legteljesebb kritikája, mert bár konkrét alkotói nevek nélkül, de elemző jelleggel ír aszínpadképről, a rendezésről, a szövegmondásról, az alakításokról is. Összességében, írja Pilinszky, , sajnos, az angol rendezésnek ez a kezdettől leszűkített változata jellemezte végig a magyar előadást. Az angol változat külsőségeihez tapadt, ahelyett hogy mélységeiben osztozott volna". 12 Az előadások adatai: A. Miller: Pillantás a hídról, rendezte Ádám Ottó, bemutató: Madách Színház, 1960. október 28.; B. Brecht: Kaukázusi krétakör, rendezte: Ádám Ottó, bemutató: Madách Színház, 1961. március 24.; T Williams: A vágy villamosa, rendezte: Vámos László, bemutató: Madách Színház, 1962. április 7.; Füst Milán: Boldogtalanok, rendezte: Pártos Géza, bemutató: Madách Színház, 1963. április 5.; W. Shakespeare: Lear király, rendezte: Marton Endre, bemutató: Nemzeti Színház, 1964. május 22.; P. Claudel — A. Honegger: Johanna a máglyán, rendezte: Szinetár Miklós, bemutató: Szegedi Szabadtéri Játékok, 1964. július 25. P. Müller: Pilinszky János víziója, 431. https://szinhaztortenet.hu/search (Letöltés: 2022. január 10.) Pilinszky: Lear király, 331. = = a + 143 +