Direkt zum Inhalt
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Suche
  • OA Kollektionen
  • L'Harmattan Archive
Deutschde
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Magyarhu
AnmeldenRegistrieren
  • Buch Übersicht
  • Seite
  • Text
  • Metadaten
  • Clipping
Vorschau
022_000072/0000

Pilinszky János színházi és filmes víziója ma

  • Vorschau
  • PDF
  • Zeige Metadaten
  • Permanenten Link anzeigen
Title (EN)
The Theatrical and Cinematic Vision of János Pilinszky Today
Field of science
Irodalomelmélet, összehasonlító irodalomtudomány, irodalmi stílusok / Literary theory and comparative literature, literary styles (13021), Előadóművészet (zene, színháztudomány, dramaturgia) / Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy) (13051)
Series
Károli könyvek. Tanulmánykötet
Type of publication
tanulmánykötet
022_000072/0126
  • Buch Übersicht
  • Seite
  • Text
  • Metadaten
  • Clipping
Seite 127 [127]
  • Vorschau
  • Permanenten Link anzeigen
  • JPG
  • TIFF
  • zurück
  • Weiter
022_000072/0126

OCR

DOBOZOK NYITVA, ZÁRVA Terek, idők, szereplők és nyelvek Pilinszky János Gyerekek és katonák című drámájában HERNÁDI MÁRIA Pilinszky János gondolkodásmódjának fontos jellemzője, hogy zárt rendszereket alkot, ezekhez pedig sajátos jel- és utalásrendszert teremt. Ilyen egymásba nyílózáródó , dobozokból" alkotja meg drámáitis — ez a jellegzetes dobozstruktúra pedig a Gyerekek és katonák című darabjában a legösszetettebb, jelentésében a leggazdagabban rétegzett. Tanulmányomban ezt a darabot vizsgálom, amely a szerző színpadi törekvéseinek szinte mindegyikét tükrözi. Sajátosan gazdag jelentésrétegeit írásomban a tér- és időhasználat, a szereplők és a nyelv vizsgálatán keresztül kísérlem meg feltárni. A TÉR- ÉS IDŐVISZONYOK A Pilinszky-drámák színpadi megjelenítésének legfontosabb jellemzője az osztott színpad. A Gyerekek és katonák című darabban hátsó függönyt alkalmaznak, amely az első felvonásban mozdulatlan, a második és a harmadik felvonásban azonban kétszer-kétszer szétnyílik. Az első szétnyíláskor a függöny a váróterem mögé kinyitja a háborús fogolyszállító vonatok látképét, az étkezőkocsiban Hitlerrel és a háborús világtérképpel. A vonat a második világháború jóvátehetetlen botrányának és tragédiájának a látvány síkján megjelenő szimbóluma: a hátsó színpadrészben megjelenő vonatok a nácizmus ártatlan áldozatait hurcolják a halálba. A függöny a várótermi mikrovilág mögé kinyitja a makrovilágot, az emberi közeg hátterébe kivetíti a külvilág háborús, történelmi színpadát, a váróterem még , eldöntetlen" jelenidejere räengedi a „jövätehetetlen” jövöidejet. Amikor a függöny ugyanebben a felvonásban másodszor nyílik szét, a váróterem hátterében látható vonat étkezőkocsijában a térképnéző Hitler helyett az első felvonás polgári házának enteriőrje lesz látható a már ismerős Aranykontyú lánnyal és a többi odatartozó szereplővel. Most a váróterem lakói számára nem a jövő, hanem a múlt nyílik meg: azt látják, amit elhagyni készülnek. Nem kifelé néznek, mint a hitleri vonatok esetében, hanem befelé, az életük és az idő mélyére — de azzal a nehéz tudással, hogy velük együtt az otthon hagyott múltjuk is a pusztulásba e 125 +

Strukturell

Custom

Image Metadata

Bild Breite
1867 px
Bild Höhe
2671 px
Bild Auflösung
300 px/inch
Dateigröße
989.62 KB
Permalink zum JPG
022_000072/0126.jpg
Permalink zur OCR
022_000072/0126.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

AnmeldenRegistrieren

Benutzeranmeldung

eduId Login
Ich habe mein Passwort vergessen
  • Suche
  • OA Kollektionen
  • L'Harmattan Archive
Deutschde
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Magyarhu