OCR Output

DOBOZOK NYITVA, ZÁRVA

Terek, idők, szereplők és nyelvek Pilinszky János Gyerekek és katonák
című drámájában

HERNÁDI MÁRIA

Pilinszky János gondolkodásmódjának fontos jellemzője, hogy zárt rendszereket
alkot, ezekhez pedig sajátos jel- és utalásrendszert teremt. Ilyen egymásba nyíló¬
záródó , dobozokból" alkotja meg drámáitis — ez a jellegzetes dobozstruktúra pedig
a Gyerekek és katonák című darabjában a legösszetettebb, jelentésében a leggaz¬
dagabban rétegzett. Tanulmányomban ezt a darabot vizsgálom, amely a szerző
színpadi törekvéseinek szinte mindegyikét tükrözi. Sajátosan gazdag jelentésréte¬
geit írásomban a tér- és időhasználat, a szereplők és a nyelv vizsgálatán keresztül
kísérlem meg feltárni.

A TÉR- ÉS IDŐVISZONYOK

A Pilinszky-drámák színpadi megjelenítésének legfontosabb jellemzője az osztott
színpad. A Gyerekek és katonák című darabban hátsó függönyt alkalmaznak, amely
az első felvonásban mozdulatlan, a második és a harmadik felvonásban azonban
kétszer-kétszer szétnyílik. Az első szétnyíláskor a függöny a váróterem mögé ki¬
nyitja a háborús fogolyszállító vonatok látképét, az étkezőkocsiban Hitlerrel és
a háborús világtérképpel. A vonat a második világháború jóvátehetetlen botrányá¬
nak és tragédiájának a látvány síkján megjelenő szimbóluma: a hátsó színpadrész¬
ben megjelenő vonatok a nácizmus ártatlan áldozatait hurcolják a halálba. A függöny
a várótermi mikrovilág mögé kinyitja a makrovilágot, az emberi közeg hátterébe
kivetíti a külvilág háborús, történelmi színpadát, a váróterem még , eldöntetlen"
jelenidejere räengedi a „jövätehetetlen” jövöidejet.

Amikor a függöny ugyanebben a felvonásban másodszor nyílik szét, a váróterem
hátterében látható vonat étkezőkocsijában a térképnéző Hitler helyett az első fel¬
vonás polgári házának enteriőrje lesz látható a már ismerős Aranykontyú lánnyal
és a többi odatartozó szereplővel. Most a váróterem lakói számára nem a jövő, hanem
a múlt nyílik meg: azt látják, amit elhagyni készülnek. Nem kifelé néznek, mint
a hitleri vonatok esetében, hanem befelé, az életük és az idő mélyére — de azzal
a nehéz tudással, hogy velük együtt az otthon hagyott múltjuk is a pusztulásba

e 125 +