OCR
MACZÁK IBOLYA Amint Kroó György megjegyezte, ,évődő, enyhén erotikus levegőjét a zene megnemesíti, bár a dallam pikáns hajlításai, táncos rebbenései mintha a Szent Mihály útja hangulatán kívül a Place Pigalle atmoszféráját is megidéznék".? Mindezek valószínűleg befolyásolhatták — Kroó szerint — Kurtág György témaválasztását is: , Vonzhatták a költemények villanó ötletei, szellemi bukfencei is. A miniatűr zenei formák mesterének, a bécsi deklamáció elkötelezettjének kezére játszhattak az aforizma- vagy capriccio-hangulatok, és valószínűleg ingerelték és mosolyra fakasztották a kétértelműségek fénytörései, az összemosódó asszociációk is." Breuer János még ennél is egyértelműbben fogalmazott kritikájában: , Kurtág új kompozíciója, a Bálint István verseire írott Négy capriccio megannyi variáció az emberi magánélet intim szférájára: egyértelművé teszi ezt mindaz, amit a vers kimond s még inkabb, amit nem mond ki. A zene mintegy a »kipontozott« részeket hangsúlyozza, a nyomdafestéket nem tűrő, el nem hangzó szavakat játssza meg." Összefoglalva tehát megjegyezhetjük, hogy Pilinszky antilop-motívumokról ismert műveinek megírásával, illetve megjelenésével körülbelül azonos időben Kurtág György életművében is megjelent a párizsi falikárpit — méghozzá Pilinszkyével nagyban rokonítható értelmezéssel. Ugyanakkor nincs arra vonatkozó adatunk, amely konkrétan igazolná ezt a filológiai kapcsolatot és értelmezné annak mineműségét (ideértve a , ki hatott kire és hogyan?" kérdéskört is). AZ ŐRÜLT LÁNY Amennyiben a fent vázolt (filológiai) összefüggések legalább részben igazolódnak, rendkívül sokrétű és összetett alkotói folyamatra, illetve értelmezési horizontra világítanak rá. Ezek közé tartozik a bűnnel kapcsolatos kérdéskör is — megjegyzendő, hogy ennek erkölcsi megítélése elsősorban a Pilinszky-művekhez köthető. (A fent idézett kritikäkböl kitűnik, hogy a téma játékosságát, , magánéleti vonatkozását" hangsúlyozták annak morális tartalmával szemben.) Motívumrendszerében ezt hangsúlyozza az , őrült lány"-motívum szerepeltetése is. A már idézett Pilinszky-interjúból is kiderül, hogy Pilinszky számára az őrület, illetve az őrült lány motívuma sajátosan értelmezendő: az őrület nem egyfajta patológiás, sokkal inkább szakrális, a görög sorstragédiákat idéző jellemző." A jelenséget 33 Kroó: Kurtág Négy Capricció-ja, 13. 34 Uo. 35 Breuer János, Zenei krónika, Népszabadság, LXXI. évf., 246. szám, 1971. október 19., 7. Pilinszky-Nädor: „En is egy szempär vagyok". 36 e 118 +