dimenzióba emelése lehetőséget teremt a színpadtérbe írt Krisztus-metafora
emberi testtérben történő térbeliesítésére. A színielődás a valóságos időbe, Isten
és ember kapcsolatának eredeti idejébe helyezi a szereplőket és a jelen levő né¬
zőket, ezáltal a költői színház valóságos eseménnyé válhat: a metafora
performativitása nyomot hagyhat a hiány és a teljesség oppozícióját felismerő
néző szubjektumában. A színpadtérbe ábrázolt metafora — a feldarabolt ló, az
öregasszony megölésének, Marmeladov és felesége halálának szcenografikus
ábrázolásán és a Lázár-történet felolvasásán keresztül — Krisztust teszi az előadás
elsődleges jelöltjeve, ahogy meglätäsom szerint Pilinszky KZ-oratöriumänak is
ő az elsődleges jelöltje. A törések és újraépítések során kialakított színpadi tér,
a különböző életszeletek egymás mellé állítása, a traumát megtapasztalt embe¬
ri testek felmutatása az előadásban a transzcendens jelenlét ábrázolhatóságának
töredékességét jelzik. A töredékekből felépülő színházi nyelvben működő meta¬
fora a jelenlevők testében, fizikumában érheti el teljességét akkor, amikor a gyil¬
kosságot egyetemes érvényű, kitágított pillanatában ők maguk is bűnelkövetőként,
résztvevőként azonosítják magukat. Pilinszky Merénylet című versét idézve
felismerik: , Megtörtént, holott nem követtem el, / és nem történt meg holott
elkövettem.””®
FEKETE Valéria (szerk.): A színház és az istenek, szerk. Budapest, Orpheusz, 1999.
LEHMANN, Hans-Ihies: Posztdramatikus színház, Budapest, Balassi, 2009.
MaczAxk Ibolya: Papirdarabok. Pilinszky János drámaírói munkássága, Budapest, Balassi, 2015.
Merre, hogyan? Tanulmányok Pilinszky Jánosról, szerk. Tasi József, Budapest, Petőfi Irodalmi
Múzeum, 1997.
PaAvis, Patrice: Színházi szótár, Budapest, LHarmattan, 2006.
PÁLFI Ágnes: , Hát ismerhetem én az isteni gondviselés utjat?”, Hamlet vs. Raszkolnyikov, Szce¬
nárium, IX. évf., 2021/5, 51-68.
Pilinszky János összes versei, szerk. Hafner Zoltán, Budapest, Magvető, 2015.
PILINSZKY János: Naplók, töredékek, Budapest, Osiris, 1995.
PILINSZKY János: Publicisztikai írások, Budapest, Osiris, 1999.
PILINSZKY János: Széppróza, szerk. Hafner Zoltán, Budapest, Osiris, 2004.
Poetic rituality in theater and literature, szerk. Domokos Johanna — Sepsi Enikö, Budapest¬
Parizs, KRE-L’Harmattan, 2020.
Riccéur, Paul: Az élő metafora, ford. Földes Györgyi, Budapest, Osiris, 2006.
SEPSI Enikő: A poétikus rituálé tantja, Pilinszky Janos —- ma, Magyar Naplö, 2021/11, 1-6.
38 Pilinszky János összes versei, 143.