ironikusra hangolják a befejezést: Violaine temetését követően az életben maradt
férfiak, a kisszékeken lazán elterpeszkedve dobozos sört vesznek elő egy szatyor¬
ból, majd laza hangvételű, ízig-vérig kortársias iszogatásba kezdenek az előttük
kiterített narancspiros műanyag massza, vagyis Violaine sírja felett. Eközben Mara
a sarokban, keserűen összeszorított szájjal gubbaszthatja végig hátralévő életét
egy hokedlin kuporogva. Kézenfekvő lenne ezt a képet úgy értelmezni — és némely
nem túl szofisztikált kritika értelmezte is úgy —, hogy a csúnya, csúnya férfiak
meggyilkolták Violaine-t, tönkretették szegény, ártatlan, jobb sorsa érdemes Mara
életét, most pedig, e porba döntött egzisztenciák romjairól tudomást sem véve,
önfeledten papolnak az élet rendjéről és szépségéről. Tekintve azonban, hogy
mégiscsak egy olyan történetről van szó, amelyben a legnagyobb aljasságokat egy
nő követi el egy másik nővel szemben, a magam részéről elvetném az összes
olyasfajta feminista olvasatot, amely az asszonyokat és lányokat rendszerszinten
kizsákmányoló, sőt megnyomorító patriarchális struktúra kritikájaként keretezi
a rendezést, ahol a férfi mindig elnyomó és bűnös, a nő pedig — saját döntései és
tettei alapvető erkölcsi minőségétől függetlenül — minden esetben áldozat. Inkább
hajlanék arra, amit recenzidjaban Nanay Istvan is kiemel,'™ tudniillik, hogy az
utolsó jelenetet a színészek már úgy adják elő, hogy közben mintegy ,,eltartjak”
maguktól a szöveget. Így a cinizmus, amely hangsúlyaikból és gesztusaikból árad,
nem is a konkrét dramatikus figurák, hanem inkább a kurrens társadalmi realitás
viszonyulását tükrözi Claudel mondataihoz, a mondatokhoz, amelyekben egykor
valódi éthosszal, nem naivan, hanem komolyan csengett az isteni rendbe, a túlvi¬
lági létbe, az univerzum igazságosságába vetett bizalom. Magyarán, alakításukat
nem az szervezi, hogy a dramatikus helyzet logikája alapján miként hangozhat¬
nának ezek a passzusok, hanem az, hogy a ma nézője számára, az általános életrend
alapján milyen konnotációk, milyen mellékzöngék társulhatnak hozzájuk. A szí¬
nészi játék nem közvetít, hanem kommentál. E kommentár pedig nem fest túl
bizalomgerjesztő képet rólunk: cinizmustól, álszentségtől, egocentrizmustól
csöpögnek benne Claudel amúgy nagyszerű, egyszerre míves és bölcs mondatai.
Egy mélységesen materialista, énközpontú társadalom visszhangjai töltik meg
(a Fekete ruhással együtt) négy férfi, tőlük kissé távolabb a letargiába süppedő Mara. A magukat
sikeresnek tartó férfiak, Vercors és a templomépítő, filozofálnak, emlékeznek, dicsekednek,
megvonják a történtek mérlegét, vigasztalják Jacgues-ot, hogy még előtte az élet. Közben dobo¬
zos sort (!) iszogatnak. Mintha egy kocsma előtt az utcán beszélgetnének. S bár mindaz, amiről
és ahogyan szó esik, Claudel szövege, és az író szellemiségét is tiszteletben tartva hangzik el,
kínosan rímel a mai álszent, önző, a fennkölt eszmények és a földhözragadt valóság közötti
különbségekre érzéketlen, cinikus közgondolkodásra." Nánay: Hit és befőtt, 14. bek.