Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000072/0000

Pilinszky János színházi és filmes víziója ma

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Title (EN)
The Theatrical and Cinematic Vision of János Pilinszky Today
Field of science
Irodalomelmélet, összehasonlító irodalomtudomány, irodalmi stílusok / Literary theory and comparative literature, literary styles (13021), Előadóművészet (zene, színháztudomány, dramaturgia) / Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy) (13051)
Series
Károli könyvek. Tanulmánykötet
Type of publication
tanulmánykötet
022_000072/0092
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 93 [93]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000072/0092

OCR

MISZTÉRIUMOK BÁBSZÍNHÁZA Violaine azonban Máriához hasonlóan szűz, vagyis áttételesen megismétlôdik Jézus születésének csodája. (Ha pedig ehhez még azt is hozzávesszük, hogy a drámaszövegből világosan kiderül: a jelenet karácsony éjszakáján, illetve reggelén játszódik, végképp egyértelművé válik a helyzet.)"? A keresztény teológiában ugyanakkor csak és kizárólag a Megváltót illeti meg a szeplőtelen fogantatás joga. Jacgues és Mara, pontosabban most már Jacgues és Violaine kislányának ezért — mivel másodjára nem a derékaljon, hanem az eszményien tiszta szentség által fogan meg - törvényszerűen részesednie kell a krisztusi létjellegből. Csakhogy a többi ember bűneinek átvállalásával, a betegek meggyógyításával, valamint halott unokahúga feltámasztásával Violaine is kinyilatkoztatta a saját krisztusi természetét. A Messiásnak azonban egyik, ha nem a legfontosabb tulajdonsága, hogy Isten inkarnációja, Isten pedig mindig Egy és oszthatatlan, még akkor is, ha éppen soknak, többnek vagy rengetegnek tűnik. Fizikai síkon tehát hiába kettő, Violaine és a kislány, lényegüket tekintve mind a kettő Egy, mivelhogy egyként osztozkodnak a krisztusi létmód ajándékán. A Sophia sugárzásából az Istenanya és a Fiúisten egyformán részesülnek. Violaine a saját létéből adományoz a kisbabának, saját szuverén létszerkezetét terjeszti ki rá és ad neki ezáltal új életet. Ám nem lemásolja, nem klónozza vagy utángyártja önmagát, hanem az ideák szférájában megmerítkezve, a Jóság végtelen potenciálját aktualizálja benne ismét, akképpen, ahogy az az ő világrajövetelekor őbenne is aktualizálódott már annak előtte. Ezáltal viszont már nemcsak saját gyermekeként teremti újjá a kislányt, hanem önmaga égi másának újabb földi inkarnációjaként is. Ennek a tudata az, amit Mara már végképp nem bír tovább elviselni, és ez az, ami arra készteti, hogy meggyilkolja Violaine-t. Az azúrkéknek ez a claudeli költészete Szenteczkinél a fehér színben fogalmazódik újra. Homonnai Katalin tiszta fehér ruházata azt fejezi ki, hogy ellentétben a talpig narancspiros, beteg és nyomorult testtel, Violaine lelke tiszta és egészséges marad. A szeplőtlenség képzete a kisbabát megtestesítő gyertyára is áttevődik, az azonosság, mely Violaine és a csecsemő közt kiolvasható a drámában, a színpad tárgylírája által képi megerősítést nyer. Csak amíg szövegszinten Violaine szemének és a baba szemének kékje közt jött létre a metonimikus érintkezés, ez teatrálisan a jelmez fehérje és a gyertyaviasz fehérje közti metonímia révén realizálódik. Amikor tehát Homonnai utoljára lelép a színről, a gyertya viszont tovább lángol a falon, az voltaképpen annak a vizuális kódja, hogy Violaine lehet, hogy meghalt, de lényének ragyogása tovább él a gyermekben. Szenteczkiék Claudelhez képest 103 "MARA: Violaine, Violaine, te mozgatod így a karod? Még mindig látom, hogy mozog! VIOLAINE: Békesség, Mara, karácsony napja van, amikor minden öröm született. MARA : Miféle öröm lehet, hacsak az nem, hogy él a gyermekem. VIOLAINE: És nekünk is, íme született egy kis gyermekünk." Paul Claudel: Az Angyali Üdvözlet, ford. Semjén Gyula, in Gúthy Andor (szerk.): Válogatás Paul Claudel műveiből, Budapest, Szent István Társulat, 1982, 386. +9] e

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1867 px
Image height
2671 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
1.31 MB
Permalink to jpg
022_000072/0092.jpg
Permalink to ocr
022_000072/0092.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu