MELLÉK- PÉLDA DRAMATURGIAI
SZÖVEGTÍPUSOK FUNKCIÓ
Fejezetek Fehérvár — Levelek, cik- ] A jelenet dramatikus súlypontjai, hely¬
tematikus kek, cédulák — Nővérem Il színjelölés; színészi állapot; álomidő vs.
alcímei — New York — Sheryl a beszélgetés jelenideje; cselekvések;
megjon végre (16.) a kalandregenyek fejezeteit felidezö
szerkesztes.
Kiemelesek De hiszen ez én vagyok! | A „Modellezes” Hetedik fejezeteben
a Pilinszky János nevű szereplő felis¬
hangsúlyos, meri, hogy Sheryl Sutton őt játssza.
nyomatékos
mondások,
felismerések
Beszédritmus, (Hosszú szünet után.) ! A Tizenegyedik fejezet az első jelenet¬
szerű, dramatikus rész, amit mintegy
bevezet a , modellezés", valamint Sheryl
megjelenése A süket pillantása jelme¬
zében.
Színház
a színházban
szituáció:
mellékszöveg
a mellék¬
szövegben
(a , model¬
lezesben”)
Föpap: Häny läny, häny
vak, häny növer kötöget¬
hette napokon és éjsza¬
kákon át ezt a kabátot?
[...] Ezitt Sheryl Sutton,
ez Környei úr Fehérvár¬
ról... (35.)
A szöveg teatralitásának hangsúlyozá¬
sa. Sheryl több szereplőt eljátszik Já¬
nosnak — mintha átkerülnénk hirtelen
az Urbi et orbiba. A Beszélgetések egyik
dramatikus magas pontja, amely beje¬
lenti a Főpap hangján (akit Sheryl ját¬
szik!) a Sheryl nevű szereplő — és vele
együtt a színházi megváltásesély — el¬
tűnését: , Sheryl, egyedül a maga sorsát
nem látom. [...] Menj el, lányom! Ne
maradj közöttünk!" Lásd a már idézett
Peter Szondi-kitetelt: „Ezert kell min¬
den mozzanatnak a jövendö csiräjät
magäba foglalnia, »jövövel terhesnek«
lennie.”