Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000072/0000

Pilinszky János színházi és filmes víziója ma

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Title (EN)
The Theatrical and Cinematic Vision of János Pilinszky Today
Field of science
Irodalomelmélet, összehasonlító irodalomtudomány, irodalmi stílusok / Literary theory and comparative literature, literary styles (13021), Előadóművészet (zene, színháztudomány, dramaturgia) / Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy) (13051)
Series
Károli könyvek. Tanulmánykötet
Type of publication
tanulmánykötet
022_000072/0051
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 52 [52]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000072/0051

OCR

VISKY ANDRÁS kiszolgáltatottak és az idegeneknek kinevezett embertársaink meggyilkolásának a díszletévé vált. MESTER: A közönséget se hagyjuk ki: a színház a tettesek gyülekezeti közössége. Hatodik fejezet MESTER: TANÍTVÁNY: MESTER: TANÍTVÁNY: MESTER: TANÍTVÁNY: MESTER: TANÍTVÁNY: MESTER: TANÍTVÁNY: 51 Uo követés — ,, Mellékszovegelemzés” Itt akar abba is hagyhatnank a mtinemi vizsgálódást, hiszen, azt hiszem, meggyőzően érveltünk amellett, hogy a Beszélgetések könyve előadásra szánt dráma... .. miközben meditatív esztétikai traktátus a színház lehetőségeiről... . valamint vallási irat az ember helyzetéről és a megváltás valódi értelméről a súlyosan bűnbe esett keresztény kultúra okozta vákuumban. , De ki tudja — kérdezi a Pilinszky János nevű szereplő —, egyszer, egy váratlan pillanatban talán sikerülne megállítanunk azt, ami megszállva tartja a várost?" Ez a mondat nemcsak a műnem, hanem a műfaj kérdését is tisztázza, ha jól értem. Mire gondolsz? Pilinszky kísérletére, hogy megalkossa a késő újkor tragédiaműfaját, aközösségi megtisztulás vallásinál tágabb színházi eseményét. A maga korában korántsem egyetlenként a kinyilatkoztatásban részesülők szelíd őrületével bízott a katarzis mindenkire kiterjedő erejében. A megváltás helyettesítéseként? Semmiképpen sem. Pilinszky ebben különbözik kortársaitól, gondoljunk jelesül Grotowski sprituális útjára, aki az esztétikai stádiumból egyenesen a vallásiba ugrott... Csakhogy tudtán kívül, attól tartok... Bizonyára. Mindenesetre Pilinszkynél a katarzis nem helyettesíti, hanem tükrözi a megváltást. Azt is mondhatnánk, hogy a katarzis az alulról fölszálló angyalok attribútuma Jákob létráján, a megváltás pedig az alászálló angyaloké. A katarzis Pilinszky színházában nem a megváltás tettében részesít, hanem középre állít: az esemény +50 +

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1867 px
Image height
2671 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
911.69 KB
Permalink to jpg
022_000072/0051.jpg
Permalink to ocr
022_000072/0051.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu