OCR Output

VISKY ANDRÁS

MESTER: Nos, attól tartok, nem pusztán egy dramaturgiai technikára utal
itt, hanem a szöveg várakozására a beteljesítő megcselekvésre, azaz
a jelenlevővé válás lehetőségére. Jelen lenni azt jelenti, valóságosnak
lenni. A valóságnak csak jelene van, minden mást a reflexió hoz
létre. Szondi azt mondja, hogy amikor az ember , a környező világ
felé fordult, belső világa tárult fel, és drámai értelemben jelenle¬
vővé vált"." Ez az ott-levők , köztes szférájába" valósul meg Szondi
szerint, de ezt a köztességet nem pusztán a személyek között meg¬
születő terekre és jelentésekre, hanem különböző világok és létezők,
beleértve a szellemi létezők, sőt a Pilinszky számára oly fontos
emberek, ezen belül is a gyermekek, angyalok és állatok közötti
térre is érdemes értenünk. Pilinszky testamentuma , jövővel terhes",
és ez az, ami nem valósult meg sohasem, nevezetesen ez az általa
javasolt , jelenlevővé válás"-esztétika, legalábbis az ő szemében. Az
„evangeliumi esztetika” szóösszetétel inkább elfedte, semmint
segítette volna Pilinszky javaslatának a befogadását: valamiféle
visszatérést üzent a vallásihoz, ahelyett, hogy Pilinszky kétségbe¬
esésének botrányával szembesültünk volna. Pilinszky kétségbe¬
esése az egyetlen jelentős magyar és keresztény kétségbeesés, ami
a Holocaustot a közös tapasztalatok körébe kívánta bevonni, azaz
átélhetővé akarta tenni sokak felfoghatatlan szenvedését és közös
passióvá akarta tenni.

TANÍTVÁNY: Talán túl sokat bízott a művére...
MESTER: Érdemes-e kevesebbet?

Ötödik fejezet

, Szövegcsók" — Az Énekek éneke mint dráma — Misztikus nyelv — A képzelet
színpada — A tettesek gyülekezete

TANÍTVÁNY: Honnan kezdjük a szöveg műnemére vonatkozó kérdésfelvetésünket?
MESTER: Ha nem is legelejéről, de mindenképpen messziről, hogy az idő
érzékelésének is kitegyük magunkat. Órigenész az Énekek énekéhez

irt kommentarjaban kisérletet tesz a dramai forma meghatározá¬

sara, és a következőt mondja: , E könyv epithalamion, vagyis me¬

nyegzői ének, amit Salamon, úgy vélem, drámai formában írt,

mintha esküvőre készülő menyasszony énekelné, aki égi szerelemtől

4 Uo., 11. (A bekezdés további idézetei is.)

« 46 +