Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000072/0000

Pilinszky János színházi és filmes víziója ma

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Title (EN)
The Theatrical and Cinematic Vision of János Pilinszky Today
Field of science
Irodalomelmélet, összehasonlító irodalomtudomány, irodalmi stílusok / Literary theory and comparative literature, literary styles (13021), Előadóművészet (zene, színháztudomány, dramaturgia) / Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy) (13051)
Series
Károli könyvek. Tanulmánykötet
Type of publication
tanulmánykötet
022_000072/0040
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 41 [41]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000072/0040

OCR

„EGYETLEN TANULMÄNYKÖTET” és előbb-utóbb egymásnak rontunk. Ebben az esetben a pusztítás, a tőlünk különböző másik meggyalázása és eltörlése marad az egyetlen minta előttünk: ezt a mintát követjük tehát, nincs kiút. Pilinszky mindenesetre a színpadon meggyilkolt és a szemünk előtt feltámadó gyermek útját, tehát a halál-—feltámadás láncolatot remélte bejárhatónak a színházban A süket pillantása hatására. És végül odahagyta a korábban mindenre képesnek tartott verset a színház hívására, aminek nem tudott ellenállni. Mi vezette erre? Kimondtuk már, anélkül, hogy a maga mélységében átéltük volna: a kétségbeesés. , Számomra a színjátszás se nem alakítás, se nem hatás, hanem egy olyanféle börtön, falakkal körülzárt magány, ahol az ember végtelen csöndben és türelemmel tapogatózva, ahogy a vakok olvasnak, kikeresi azt a pillanatot, ami először betű, majd végül -— talán — szertartás."? Börtön, azt mondja. Mintha te is börtönnek tekintenéd a színházat, jól emlékszem? Börtönnek, barakknak, fogolytábornak. A legáltalánosabb értelemben vett és mindannyiunk testi tapasztalataként fölismert fogság megélésének és kiszabadulásnak. Fölmerült benned valaha, hogy ennek a gyökerei Pilinszkyhez vezetnek? Nem, beismerem. A hang, íme, ami elrejtőzik a később fölhangzó hangban, és folytatja önmagát...! Váratlanul fölmerül mint egy búvópatak, és tisztán, jól felismerhetően láthatóvá és hallhatóvá válik — ezzel kezdtük a beszélgetésünket. Láthatóvá? A látható hang szinesztéziája a színház definíciója. Boldogok, akik részesülnek a hangban...! De maradjunk még a kétségbeesésnél, amely állításod szerint a lírikus Pilinszky elnémulásához vezetett. Minden bizonnyal valóban elkerülte a figyelmünket ez a különösen súlyos elnémulás, talán mert korábban is voltak Pilinszkynek jelentős elhallgatásai, és azt hittük, pusztán csak egy újabb az elhallgatások sorában. Ez mégis más volt: Pilinszky nem találta meg a színházból visszavezető utat a vershez. És nem találta meg a színházhoz vezető utat sem. Korábbi elhallgatásai önmagukban is események lehettek + 39 «

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1867 px
Image height
2671 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
1014.63 KB
Permalink to jpg
022_000072/0040.jpg
Permalink to ocr
022_000072/0040.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu