OCR
MESTER: TANÍTVÁNY: MESTER: TANÍTVÁNY: MESTER: TANÍTVÁNY: MESTER: TANÍTVÁNY: VISKY ANDRÁS Nincsenek kételyeim efelől. A láz a Pilinszky János nevű szereplőt Wilson-szinésszé teszi a Beszégetésekben, ime: , Ezért csodáltam Wilsonban, hogy szinészeit, még a csillagmozgäsüakat is, eleven iigyetlenségre, esettségre itélte, s mint a lazbeteget a dunyha alatt, egyszerűen megizzasztotta színpadát."" Mindenesetre sötét átokról árulkodik, hogy Pilinszky lázát szó szerint olvassuk azóta is, testi állapotként és egyszerű biográfiai részletként, és nem a József Attila-i , Harminchat fokos lázban égek mindig / s te nem ápolsz, anyám" — mintegy Sherylhez intézett — siratóját halljuk ki belőle. Igen-igen...! Mintha bizony a láz és a lázálmok beemelése a beszélgetésregénybe elsősorban nem írói döntés volna, hanem kokett tényközlés. Pedig nyilvánvalóan a dramaturgiai alapszituáció megalkotásával van dolgunk. Maga Sheryl is megjegyzi álmélkodva, a könyv végén: , Nem értem az örökös höemelkedesed.”'? Hogyan olvashatna másként szöveget a dramaturg, mint megcselekedhetőt, sőt megcselekendőt...!? Pilinszky mindenesetre azt mondja, hogy , [a] tökéletes vers az volna, amiről senki sem fedezhetné fel, ki írta, de aminek olvastakor mindenki magára ismerne." Aki ilyen társadalmat vizionál, amely a fölszabadító megtisztulásra vágyik és ennek az útját keresi lázasan, sőt egy — akár egyetlen — vers olvastán magára ismer és , megtér", nos, azt az írót nem kerülheti el a feneketlen kétségbeesés. 2 Pilinszky Wilson-hívővé vált Párizsban? Ha nemis Wilson-, de színházhívővé — ebben biztos vagyok. Olyan médiumra talált, amely a kultúra laikus — tehát nem vallási! — terében részesíthet megrázó felismerésben. Különben mire emlékeztet téged ez az anonim, , tökéletes vers"? Az Evangéliumra. Bene dicit. Na és miért? Mert az Evangéliumra nemcsak a bizonytalan, de legalábbis az isteni inspiráció fényében mindenképpen kevéssé lényeges szerzőség áll, tehát az anonimitás, hanem a szó transzformatív meghallásának és befogadásának a lehetősége. Az Evangélium mediális szöveg, azaz nem csak kinyilatkoztatás: közvetítést végző , mondások" és elbeszélések korpusza. 15 Uo., 97. + 36 +