Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000072/0000

Pilinszky János színházi és filmes víziója ma

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Title (EN)
The Theatrical and Cinematic Vision of János Pilinszky Today
Field of science
Irodalomelmélet, összehasonlító irodalomtudomány, irodalmi stílusok / Literary theory and comparative literature, literary styles (13021), Előadóművészet (zene, színháztudomány, dramaturgia) / Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy) (13051)
Series
Károli könyvek. Tanulmánykötet
Type of publication
tanulmánykötet
022_000072/0037
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 38 [38]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000072/0037

OCR

MESTER: TANÍTVÁNY: MESTER: TANÍTVÁNY: MESTER: TANÍTVÁNY: MESTER: TANÍTVÁNY: VISKY ANDRÁS Nincsenek kételyeim efelől. A láz a Pilinszky János nevű szereplőt Wilson-szinésszé teszi a Beszégetésekben, ime: , Ezért csodáltam Wilsonban, hogy szinészeit, még a csillagmozgäsüakat is, eleven iigyetlenségre, esettségre itélte, s mint a lazbeteget a dunyha alatt, egyszerűen megizzasztotta színpadát."" Mindenesetre sötét átokról árulkodik, hogy Pilinszky lázát szó szerint olvassuk azóta is, testi állapotként és egyszerű biográfiai részletként, és nem a József Attila-i , Harminchat fokos lázban égek mindig / s te nem ápolsz, anyám" — mintegy Sherylhez intézett — siratóját halljuk ki belőle. Igen-igen...! Mintha bizony a láz és a lázálmok beemelése a beszélgetésregénybe elsősorban nem írói döntés volna, hanem kokett tényközlés. Pedig nyilvánvalóan a dramaturgiai alapszituáció megalkotásával van dolgunk. Maga Sheryl is megjegyzi álmélkodva, a könyv végén: , Nem értem az örökös höemelkedesed.”'? Hogyan olvashatna másként szöveget a dramaturg, mint megcselekedhetőt, sőt megcselekendőt...!? Pilinszky mindenesetre azt mondja, hogy , [a] tökéletes vers az volna, amiről senki sem fedezhetné fel, ki írta, de aminek olvastakor mindenki magára ismerne." Aki ilyen társadalmat vizionál, amely a fölszabadító megtisztulásra vágyik és ennek az útját keresi lázasan, sőt egy — akár egyetlen — vers olvastán magára ismer és , megtér", nos, azt az írót nem kerülheti el a feneketlen kétségbeesés. 2 Pilinszky Wilson-hívővé vált Párizsban? Ha nemis Wilson-, de színházhívővé — ebben biztos vagyok. Olyan médiumra talált, amely a kultúra laikus — tehát nem vallási! — terében részesíthet megrázó felismerésben. Különben mire emlékeztet téged ez az anonim, , tökéletes vers"? Az Evangéliumra. Bene dicit. Na és miért? Mert az Evangéliumra nemcsak a bizonytalan, de legalábbis az isteni inspiráció fényében mindenképpen kevéssé lényeges szerzőség áll, tehát az anonimitás, hanem a szó transzformatív meghallásának és befogadásának a lehetősége. Az Evangélium mediális szöveg, azaz nem csak kinyilatkoztatás: közvetítést végző , mondások" és elbeszélések korpusza. 15 Uo., 97. + 36 +

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1867 px
Image height
2671 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
1021.46 KB
Permalink to jpg
022_000072/0037.jpg
Permalink to ocr
022_000072/0037.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu